Sto Timoni

Τι σημαίνει το σχήμα και το χρώμα των πινακίδων της Τροχαίας;

Τις λεγόμενες πινακίδες της τροχαίας οφείλει να τις γνωρίζει κάθε χρήστης της οδού. Παρόλα αυτά, πολλοί οδηγοί είτε αγνοούν τη σημασία μεμονωμένων πινακίδων είτε δεν γνωρίζουν ότι το σχήμα και το χρώμα προσδίδει συγκεκριμένο χαρακτήρα στις πινακίδες κατατάσσοντάς τις σε ομάδες.

Η Οδική Σήμανση και η Σηματοδότηση δεν προέκυψαν ξαφνικά, στην τύχη και μόνο στη χώρα μας. Η σχετική διεθνής υπεγράφη στη Βιέννη στις 8 Νοεμβρίου 1968, σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί μεγαλύτερη ομοιομορφία στην Ευρώπη σε σχέση με την κυκλοφορία των οχημάτων και την Οδική Ασφάλεια. Το τι ακριβώς ισχύει με τις πινακίδες κατακόρυφης σήμανσης στην Ελλάδα καθορίζεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και μπορεί κανείς να το βρει στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), τον οποίο οφείλει, άλλωστε, να γνωρίζει «απ’ έξω» δίνοντας εξετάσεις για άδεια οδήγησης.

Οι ελληνικές πινακίδες ακολουθούν τη γενική φιλοσοφία των ευρωπαϊκών και με βάση την αποστολή τους χωρίζονται σε:

Α) αυτές που υποδηλώνουν κίνδυνο – και είναι κατά πλειοψηφία κίτρινες τριγωνικές με κόκκινο περίγραμμα (συμβολίζονται στον ΚΟΚ με το γράμμα Κ)

Πινακίδες Αναγγελίας Κινδύνου (Κ)

Β) αυτές που περιέχουν πληροφορίες και είναι ορθογώνιες (συμβολίζονται με το γράμμα Π)

Γ) αυτές που δίνουν εντολές τις οποίες ο οδηγός οφείλει υποχρεωτικά να ακολουθήσει και είναι μπλε, στρογγυλές με λευκά σύμβολα πάνω σε φόντο – αν και δεν λείπουν και κάποιες πινακίδες αυτής της κατηγορίας με ορθογώνιο σχήμα (συμβολίζονται με το γράμμα Ρ – ρυθμιστικές).

Δ) τις απαγορευτικές, που είναι επίσης στρογγυλές, αλλά λευκές και έχουν κόκκινο περίγραμμα με μαύρα σύμβολα (συμβολίζονται και αυτές με το γράμμα Ρ, γιατί είναι και αυτές ρυθμιστικές)

Ε) τις προσωρινές, που μπορεί να περιλαμβάνουν σχεδόν οποιαδήποτε από τις ρυθμιστικές/απαγορευτικές πινακίδες, αλλά ενταγμένη σε τετράγωνο με κίτρινο φόντο και τοποθετούνται για ρυθμίσεις της κυκλοφορίας – υπερισχύοντας των μονίμων πινακίδων που είναι τοποθετημένες στο σημείο αυτό – συνήθως σε περιοχές όπως όπου εκτελούνται έργα ή όπου για κάποιο άλλο λόγο πρέπει να υπάρξει κάποια προσωρινή αλλαγή στην κυκλοφορία.

Σημειώστε ότι σε αυτοκινητοδρόμους θα δείτε να τοποθετούνται πληροφοριακές πινακίδες με πράσινο χρώμα.

Σημειώστε επίσης ότι σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, θα δείτε πινακίδες φωτιζόμενες κατά τις νυκτερινές ώρες, ενώ όλες οι πινακίδες, σε όλες τις χώρες – και στην Ελλάδα – οφείλουν να είτε μερικά είτε ολικά ανακλαστικές.

Κατά τ’ άλλα, στον ΚΟΚ οι πινακίδες προσδιορίζονται από ένα κεφαλαίο γράμμα (για κάθε κατηγορία) και από έναν αριθμό. Πινακίδες, που υποδηλώνουν το ίδιο νόημα αλλά προς διαφορετική κατεύθυνση έχουν ίδιο γράμμα και αριθμό, αλλά διακρίνονται μεταξύ τους με την προσθήκη ενός πεζού γράμματος (π.χ. α, β, γ, δ, – ή α για αριστερά και δ για δεξιά)

Οι πρόσθετες πινακίδες συνοδεύουν πάντα κάποια άλλη από τις βασικές ομάδες πινακίδων που αναφέραμε προηγουμένως

Τέλος, έχετε υπόψη σας ότι η σύμβαση της Βιέννης κατήργησε ή αντικατέστησε μια σειρά συμβάσεις/συμφωνίες όπως την ευρωπαϊκή συμφωνία που υπεγράφη στη Γενεύη στις 16 Σεπτεμβρίου του 1950, τη Σύμβαση του 1949 για την οδική κυκλοφορία και τη Σύμβαση για την Οδική Σήμανση και Σηματοδότηση, τη συμφωνία για τον καθορισμό των ορίων των οδικών έργων, που υπεγράφη στη Γενεύη στις 16 Δεκεμβρίου του 1955, και την Ευρωπαϊκή Συμφωνία για την οδική σήμανση, που υπεγράφη στη Γενεύη στις 13 Δεκεμβρίου 1957.

Πηγή: zografos.com

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Σεπτέμβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Αυγ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930