Sto Timoni

Πόσο επικίνδυνες είναι οι οθόνες multimedia στο αυτοκίνητο;

Καθώς στην απόσπαση της προσοχής του οδηγού οφείλεται το 1/4 των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, το ερώτημα σχετικά με το ρόλο που παίζουν οι μεγάλες οθόνες των συστημάτων infotainment είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

Οι όμορφες οθόνες αφής που θεωρούνται πλέον δεδομένες στα αυτοκίνητα – και που όσο μεγαλύτερες είναι τόσο καλύτερες θεωρούνται και τόσο πιο ακριβά κοστίζουν – είναι βέβαιο ότι αποσπούν, άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο, την προσοχή του οδηγού. Μια ενδιαφέρουσα έρευνα του Transport Research Laboratory – TRL (Εργαστηρίου Ερευνών Μεταφορών) για λογαριασμό της οργάνωσης οδικής ασφάλειας IAM RoadSmart, στη Μεγ. Βρετανία την οποία δημοσίευσε το βρετανικό περιοδικό “What Car” αποκαλύπτει τις περισσότερο και λιγότερο “ένοχες” από αυτές καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι χρειαζόμαστε διπλάσιο χρόνο για ρύθμιση του aircondition με μια οθόνη αφής, απ’ ότι με απλά κουμπιά…

Τα μάτια στο δρόμο!

Η απόσπαση της προσοχής του οδηγού από τον δρόμο ήταν υπεύθυνη για το 15% του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων το 2018, σε σύγκριση με το 13% του 2016 και το 14% του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου. Και όσο και αν αυτά τα στοιχεία προέρχονται από μία άλλη χώρα, δεν παύουν να είναι ενδεικτικά μιας κατάστασης που αφορά ολόκληρο τον κόσμο – και μάλιστα όσο περισσότερα αυτοκίνητα με τέτοιο εξοπλισμό μπαίνουν στην κυκλοφορία, η αξία αυτών των στατιστικών έχει αυξημένο ειδικό βάρος. Σημειώστε ότι η ελλιπής προσοχή κατά την οδήγηση ευθύνεται επίσης για το 25% των θανατηφόρων τροχαίων.

Το γιατί είναι τόσο επικίνδυνο να μην έχει ο οδηγός διαρκώς την προσοχή του στο δρόμο, φαίνεται από το ότι με ταχύτητα κίνησης περίπου 50 χλμ./ώρα, ένα αυτοκίνητο δυανύει – κάθε δευτερόλεπτο που περνά – 14 ολόκληρα μέτρα, ενώ όπως αντιλαμβάνεστε όσο αυξάνεται η ταχύτητα, τόσο αυξάνεται και το μήκος της «τυφλής» πορείας του αυτοκινήτου. Έτσι στα 100 χλμ./ώρα η απόσταση αυτή είναι διπλάσια, σχεδόν 28 μέτρα.

Η ταυτότητα της έρευνας

Στην έρευνα του What Car αξιολογήθηκαν είκοσι διαφορετικά συστήματα infotainment, με βάση έξι εργασίες που κάνουν συχνά οι οδηγοί εν κινήσει, συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης του κλιματισμού, του «ζουμ» σε μια καθορισμένη διαδρομή κατά την πλοήγηση και της αλλαγής σταθμού στο ραδιόφωνο, με κάθε ενέργεια να χρονομετρείται.

Ένα πολύ σημαντικό συμπέρασμα της έρευνας είναι το ότι τα συστήματα με «κλασικά» κουμπιά αποσπούν τον οδηγό πολύ λιγότερο από τις οθόνες αφής. Είναι χαρακτηριστικό ότι χρειάστηκε διπλάσιος χρόνος για ρύθμιση του συστήματος κλιματισμού σε ορισμένα αυτοκίνητα μέσω οθόνης αφής απ’ ότι με «φυσικά» κουμπιά. Χρειάστηκε, δε, έως και τέσσερις φορές περισσότερος χρόνος για να «ξεζουμάρει» κανείς το χάρτη της πλοήγησης για να δει μια προ-προγραμματισμένη διαδρομή χρησιμοποιώντας μια οθόνη αφής από ότι χρησιμοποιώντας ένα περιστροφικό διακόπτη. Πλέον εύχρηστα στον τομέα αυτόν – ως προς την ευκολία ρύθμισης του χάρτη δορυφορικής πλοήγησης ήταν το Virtual Cockpit Plus της Audi και το iDrive της BMW, ενώ πλέον πολύπλοκη αποδείχθηκε η οθόνη πολυμέσων 12,3’’ του Lexus.

 ΜοντέλοΒαθμολογία
1.BMW 3 Series
Live Cockpit Professional
28
2.Mercedes-Benz CLA
10.25in touchscreen
27
3.Porsche Panamera E-Hybrid
Connect Plus & Communication Management
27
4.Audi Q3 Sportback
Virtual Cockpit Plus
26
5.Mazda 3
8.8in colour display and Mazda Connect
25
6.Volkswagen Passat GTE
8.0in Composition Media system
24
7.Ford Fiesta
Sync 3 navigation & FordPass Connect
23
8.Hyundai Ioniq
10.25'' touchscreen & Bluelink connectivity
22
9.Vauxhall Corsa
10.0in Multimedia Navi Pro
22
10.Skoda Kamiq
9.2in touchscreen, voice control & Amundsen sat-nav
21
11.Jaguar XE
10.0in Touch Pro Duo system
21
12.Volvo S60
Sensus
20
13.Toyota Corolla
Touch 2 media system, Apple CarPlay & Android Auto
20
14.Nissan Juke with Nissan Connect19
15.Honda CR-V
7.0'' touchscreen, Honda Connect & Garmin navigation
18
16.Lexus RX
12.3'' multimedia display
18
17.Peugeot 508 SW
10'' Connected 3D Navigation & voice recognition
17
18.Skoda Citigo-e iV
colour screen and phone holder
16
19.Fiat 500X
7.0in touchscreen & Uconnect Live
14
20.MG ZS
8.0in touchscreen
12

 

Οι δοκιμές ανέδειξαν επίσης τα οφέλη της ύπαρξης μιας σειράς διαφορετικών τρόπων εκτέλεσης μιας εργασίας, έτσι ώστε ο οδηγός να μπορεί να επιλέξει το πιο βολικό για κάθε περίσταση. Τα εύχρηστα συστήματα επιτρέπουν να χρησιμοποιείτε φυσικά κουμπιά, οθόνη αφής ή φωνητικό έλεγχο για ένα ευρύ φάσμα εντολών.

Η χρήση ενός εξελιγμένου συστήματος φωνητικού ελέγχου είναι ο καλύτερος τρόπος, αυτός που αποσπά λιγότερο την προσοχή από δρόμο, για πολλές εργασίες. Τα συστήματα που διέθεταν τα Audi, BMW και Mercedes-Benz της δοκιμής αναγνωρίζουν τη φυσική ομιλία, ώστε να μπορεί κανείς να τα ενεργοποιήσει μιλώντας και στη συνέχεια να τους ζητήσει να εκτελέσουν την επιθυμητή εργασία, ώστε να πρακτικά να μην χρειαστεί τελικά να πάρει τα μάτια του από το δρόμο. Ωστόσο, δεν είναι όλα τα συστήματα φωνητικού ελέγχου τόσο «διαισθητικά» και γρήγορα στην απόκρισή τους. Ενώ βέβαια ένα άλλο ζήτημα είναι το ποια από αυτά διαθέτουν φωνητικό έλεγχο και στα ελληνικά, καθώς η μέχρι τώρα εμπειρία μας δείχνει άλλα…

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Σεπ    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031