Καθώς στην απόσπαση της προσοχής του οδηγού οφείλεται το 1/4 των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, το ερώτημα σχετικά με το ρόλο που παίζουν οι μεγάλες οθόνες των συστημάτων infotainment είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Οι όμορφες οθόνες αφής που θεωρούνται πλέον δεδομένες στα αυτοκίνητα – και που όσο μεγαλύτερες είναι τόσο καλύτερες θεωρούνται και τόσο πιο ακριβά κοστίζουν – είναι βέβαιο ότι αποσπούν, άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο, την προσοχή του οδηγού. Μια ενδιαφέρουσα έρευνα του Transport Research Laboratory – TRL (Εργαστηρίου Ερευνών Μεταφορών) για λογαριασμό της οργάνωσης οδικής ασφάλειας IAM RoadSmart, στη Μεγ. Βρετανία την οποία δημοσίευσε το βρετανικό περιοδικό “What Car” αποκαλύπτει τις περισσότερο και λιγότερο “ένοχες” από αυτές καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι χρειαζόμαστε διπλάσιο χρόνο για ρύθμιση του aircondition με μια οθόνη αφής, απ’ ότι με απλά κουμπιά…
Τα μάτια στο δρόμο!
Η απόσπαση της προσοχής του οδηγού από τον δρόμο ήταν υπεύθυνη για το 15% του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων το 2018, σε σύγκριση με το 13% του 2016 και το 14% του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου. Και όσο και αν αυτά τα στοιχεία προέρχονται από μία άλλη χώρα, δεν παύουν να είναι ενδεικτικά μιας κατάστασης που αφορά ολόκληρο τον κόσμο – και μάλιστα όσο περισσότερα αυτοκίνητα με τέτοιο εξοπλισμό μπαίνουν στην κυκλοφορία, η αξία αυτών των στατιστικών έχει αυξημένο ειδικό βάρος. Σημειώστε ότι η ελλιπής προσοχή κατά την οδήγηση ευθύνεται επίσης για το 25% των θανατηφόρων τροχαίων.
Το γιατί είναι τόσο επικίνδυνο να μην έχει ο οδηγός διαρκώς την προσοχή του στο δρόμο, φαίνεται από το ότι με ταχύτητα κίνησης περίπου 50 χλμ./ώρα, ένα αυτοκίνητο δυανύει – κάθε δευτερόλεπτο που περνά – 14 ολόκληρα μέτρα, ενώ όπως αντιλαμβάνεστε όσο αυξάνεται η ταχύτητα, τόσο αυξάνεται και το μήκος της «τυφλής» πορείας του αυτοκινήτου. Έτσι στα 100 χλμ./ώρα η απόσταση αυτή είναι διπλάσια, σχεδόν 28 μέτρα.
Η ταυτότητα της έρευνας
Στην έρευνα του What Car αξιολογήθηκαν είκοσι διαφορετικά συστήματα infotainment, με βάση έξι εργασίες που κάνουν συχνά οι οδηγοί εν κινήσει, συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης του κλιματισμού, του «ζουμ» σε μια καθορισμένη διαδρομή κατά την πλοήγηση και της αλλαγής σταθμού στο ραδιόφωνο, με κάθε ενέργεια να χρονομετρείται.
Ένα πολύ σημαντικό συμπέρασμα της έρευνας είναι το ότι τα συστήματα με «κλασικά» κουμπιά αποσπούν τον οδηγό πολύ λιγότερο από τις οθόνες αφής. Είναι χαρακτηριστικό ότι χρειάστηκε διπλάσιος χρόνος για ρύθμιση του συστήματος κλιματισμού σε ορισμένα αυτοκίνητα μέσω οθόνης αφής απ’ ότι με «φυσικά» κουμπιά. Χρειάστηκε, δε, έως και τέσσερις φορές περισσότερος χρόνος για να «ξεζουμάρει» κανείς το χάρτη της πλοήγησης για να δει μια προ-προγραμματισμένη διαδρομή χρησιμοποιώντας μια οθόνη αφής από ότι χρησιμοποιώντας ένα περιστροφικό διακόπτη. Πλέον εύχρηστα στον τομέα αυτόν – ως προς την ευκολία ρύθμισης του χάρτη δορυφορικής πλοήγησης ήταν το Virtual Cockpit Plus της Audi και το iDrive της BMW, ενώ πλέον πολύπλοκη αποδείχθηκε η οθόνη πολυμέσων 12,3’’ του Lexus.
Μοντέλο | Βαθμολογία | |
---|---|---|
1. | BMW 3 Series Live Cockpit Professional | 28 |
2. | Mercedes-Benz CLA 10.25in touchscreen | 27 |
3. | Porsche Panamera E-Hybrid Connect Plus & Communication Management | 27 |
4. | Audi Q3 Sportback Virtual Cockpit Plus | 26 |
5. | Mazda 3 8.8in colour display and Mazda Connect | 25 |
6. | Volkswagen Passat GTE 8.0in Composition Media system | 24 |
7. | Ford Fiesta Sync 3 navigation & FordPass Connect | 23 |
8. | Hyundai Ioniq 10.25'' touchscreen & Bluelink connectivity | 22 |
9. | Vauxhall Corsa 10.0in Multimedia Navi Pro | 22 |
10. | Skoda Kamiq 9.2in touchscreen, voice control & Amundsen sat-nav | 21 |
11. | Jaguar XE 10.0in Touch Pro Duo system | 21 |
12. | Volvo S60 Sensus | 20 |
13. | Toyota Corolla Touch 2 media system, Apple CarPlay & Android Auto | 20 |
14. | Nissan Juke with Nissan Connect | 19 |
15. | Honda CR-V 7.0'' touchscreen, Honda Connect & Garmin navigation | 18 |
16. | Lexus RX 12.3'' multimedia display | 18 |
17. | Peugeot 508 SW 10'' Connected 3D Navigation & voice recognition | 17 |
18. | Skoda Citigo-e iV colour screen and phone holder | 16 |
19. | Fiat 500X 7.0in touchscreen & Uconnect Live | 14 |
20. | MG ZS 8.0in touchscreen | 12 |
Οι δοκιμές ανέδειξαν επίσης τα οφέλη της ύπαρξης μιας σειράς διαφορετικών τρόπων εκτέλεσης μιας εργασίας, έτσι ώστε ο οδηγός να μπορεί να επιλέξει το πιο βολικό για κάθε περίσταση. Τα εύχρηστα συστήματα επιτρέπουν να χρησιμοποιείτε φυσικά κουμπιά, οθόνη αφής ή φωνητικό έλεγχο για ένα ευρύ φάσμα εντολών.
Η χρήση ενός εξελιγμένου συστήματος φωνητικού ελέγχου είναι ο καλύτερος τρόπος, αυτός που αποσπά λιγότερο την προσοχή από δρόμο, για πολλές εργασίες. Τα συστήματα που διέθεταν τα Audi, BMW και Mercedes-Benz της δοκιμής αναγνωρίζουν τη φυσική ομιλία, ώστε να μπορεί κανείς να τα ενεργοποιήσει μιλώντας και στη συνέχεια να τους ζητήσει να εκτελέσουν την επιθυμητή εργασία, ώστε να πρακτικά να μην χρειαστεί τελικά να πάρει τα μάτια του από το δρόμο. Ωστόσο, δεν είναι όλα τα συστήματα φωνητικού ελέγχου τόσο «διαισθητικά» και γρήγορα στην απόκρισή τους. Ενώ βέβαια ένα άλλο ζήτημα είναι το ποια από αυτά διαθέτουν φωνητικό έλεγχο και στα ελληνικά, καθώς η μέχρι τώρα εμπειρία μας δείχνει άλλα…
Add comment