Sto Timoni

Δεν φταίω εγώ, ο άλλος φταίει…

Απροσεξία, επιθετικότητα και υπερβολική αυτοπεποίθηση σε σχέση με τον κίνδυνο υπνηλίας στο τιμόνι έδειξαν τα αποτελέσματα της του Ευρωβαρόμετρου υπεύθυνης οδήγησης, της έρευνας που πραγματοποιείται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και δείχνει πώς οι οδηγοί αξιολογούν τόσο τον εαυτό τους, όσο και τους άλλους οδηγούς.

Πριν από λίγο καιρό, στην εκπνοή του 2019, το ίδρυμα VINCI Autoroutes παρουσίασε τα αποτελέσματα της ετήσιας έκδοσης του Ευρωβαρόμετρου υπεύθυνης οδήγησης. Πρόκειται για μεγάλη έρευνα για τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων στο τιμόνι, η οποία πραγματοποιήθηκε από το ινστιτούτο IPSOS με δείγμα 12.418 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες. Πρόκειται για μία ιδιαίτερα χρήσιμη έρευνα καθώς επιτρέπει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη του παράγοντα «άνθρωπος» όσον αφορά την οδήγηση, λειτουργώντας ως πυξίδα για τον καλύτερο προσανατολισμό των μηνυμάτων της οδικής ασφάλειας σε κάθε χώρα.

Αν θέλαμε να συνοψίσουμε σε δύο γραμμές τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας θα λέγαμε ότι οι Ευρωπαίοι οδηγοί είτε κάνουν πράγματα που γνωρίζουν και παραδέχονται ότι είναι επικίνδυνα (όπως το να στέλνουν μηνύματα με το smartphone ενώ οδηγούν), είτε υποβάλλουν τον εαυτό τους σε δοκιμασία και ταυτοχρόνως θέτουν σε κίνδυνο τον εαυτό τους και άλλους ανθρώπους γιατί οδηγούν χωρίς επαρκή ξεκούραση με τον κίνδυνο της υπνηλίας είτε υιοθετούν επιθετικές συμπεριφορές έναντι άλλων οδηγών τη στιγμή που δηλώνουν ότι φοβούνται την επιθετικότητα των άλλων!

 

Οι κακές συνήθειες: κινητό, sms & GPS

Αν και γνωρίζουν τους κινδύνους που σχετίζονται με την απροσεξία στο τιμόνι, οι Ευρωπαίοι οδηγοί κινδυνεύουν όλο και περισσότερο εξαιτίας των συνδεδεμένων συσκευών

  • Το 97% των Ευρωπαίων οδηγών θεωρούν επικίνδυνο να στέλνουν ή/και να διαβάζουν SMS στο κινητό ή email ενώ οδηγούν, αλλά ο 1 στους 4 οδηγούς το κάνει παρόλα αυτά. [Στην Ελλάδα, αντίστοιχα το 98% θεωρεί ότι συμπεριφέρεται επικίνδυνα, ωστόσο το 31% επιδεικνύει αυτή τη συμπεριφορά]
  • Σχεδόν 1 στους 2 οδηγούς (+6 μονάδες σε σχέση με το 2017) μιλάει στο τηλέφωνο μέσω συστήματος Bluetooth ενώ οδηγεί, παρόλο που αυτό επηρεάζει την προσοχή ακριβώς όσο και τα υπόλοιπα μέσα τηλεφωνικής επικοινωνίας. [60% των Ελλήνων (+11 μονάδες σε 2 χρόνια)]
  • Το 43% (+4) ρυθμίζει το GPS του ενώ οδηγεί. [Το 44% (+9) των Ελλήνων οδηγών μιμείται αυτήν τη συμπεριφορά]
  • Πάνω από 1 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς παραδέχεται ότι υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα λόγω της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. [Το ίδιο συμβαίνει και με περίπου 2 στους 10 Έλληνες οδηγούς (17%)]

Ακούραστοι αλλά υπό κατάρρευση…

Η υπερβολική αυτοπεποίθηση είναι μια κοινή αντίληψη που οδηγεί σε επικίνδυνες πρακτικές απέναντι στον κίνδυνο της υπνηλίας:

  • Το 43% των Ευρωπαίων οδηγών πιστεύει ότι οδηγεί καλά, ακόμη και όταν είναι κουρασμένοι [και το 38% των Ελλήνων οδηγών]
  • Το 85% (+4 μονάδες σε σχέση με το 2017) κοιμάται πιο αργά ή ξυπνάει πιο νωρίς πριν από κάποια μεγάλη διαδρομή. [90% (+3) των Ελλήνων οδηγών]
  • Πάνω από 1 στους 10 Ευρωπαίους οδηγούς παραδέχεται ότι υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα λόγω νύστας ή ύπνου κατά την οδήγηση. [Έως το 13% των Ελλήνων οδηγών].

Και… τσαμπουκάδες!

Η επιθετικότητα στο δρόμο βαίνει αυξανόμενη

  • Το 53% (+7 μονάδες σε σχέση με το 2017) των Ευρωπαίων οδηγών παραδέχονται ότι κορνάρουν άσκοπα σε οδηγούς που τους εκνευρίζουν [63% (+5) των Ελλήνων οδηγών]
  • Περίπου 1 στους 5 οδηγούς (+4) δεν διστάζει να κατέβει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με άλλον οδηγό [22% (+1) των Ελλήνων οδηγών]
  • Μόνο το 3% θεωρεί τον εαυτό του επιθετικό στο τιμόνι [4% στην Ελλάδα]
  • Το 84% (+4) των Ευρωπαίων οδηγών φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλου οδηγού. [το 87% των Ελλήνων οδηγών]

Σημειώστε ότι το 54% των Ευρωπαίων οδηγών θεωρούν την απροσεξία κύρια αιτία θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων [57% των Ελλήνων], με μια πτώση 8 μονάδων σε σχέση με το 2017), ενώ η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών ακολουθεί στη δεύτερη θέση με 49%, που αντιστοιχεί σε μείωση κατά 7 μονάδες σε σχέση με το 2017 [46% στην Ελλάδα]. Αυτή η αντίληψη για τον κίνδυνο σχετίζεται άμεσα με τα ευρήματα της έρευνας σε σχέση με τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών στο αυτοκίνητο.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

1 comment

  • Το κινητό θέλει απαγόρευση όταν οδηγείς .
    Θα μπορούσαμε να δεχτούμε ειδοποιήσεις , και απαντήσεις τυποποιημένες από σταθερό στοιχείο εντός πλοήγησης ή να οδηγεί άλλος . Στο τέλος θα παίζουμε και παίγνια , εκτός λογικής ασφαλείας .Οταν δίνεις για διπλ. οδήγησης σου δίνουν τέτοια πιστοποίηση ;

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Απρίλιος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930