Sto Timoni

Stilride SUS-1: Laser, ρομπότ και οριγκάμι…

Το σχεδιαστικά πρωτότυπο ηλεκτρικό σκούτερ SUS1 (Sports Utility Scooter One), πέραν του ότι αποτελεί μία νέα πρόταση στο χώρο της αστικής κινητικότητας μηδενικών ρύπων, κρύβει και μια ενδιαφέρουσα ιστορία τεχνολογίας που αφορά το χώρο της μεταλλουργίας.

Η περιβαλλοντική υπόσταση του ηλεκτρικού σκούτερ SUS-1 της σουηδικής start-up Stilride βασίζεται κατ’ αρχάς στον ενσωματωμένο στην πλήμνη του πίσω τροχού ηλεκτροκινητήρα των 11 kW, που επιτρέπει τελική ταχύτητα 100 km/h και την 48V μπαταρία ιόντων λιθίου που προσφέρει την υπερπεπαρκή για χρήση στην πόλη αυτονομία των 120 χιλιομέτρων.

Ωστόσο, τα παραπάνω χαρακτηριστικά δεν αποτελούν κάποια ιδιαίτερη είδηση. Η τεχνολογία όμως από την οποία προκύπτουν τα τμήματα του ομολογουμένως όμορφου σκούτερ Stilride SUS-1 έχει το δικό της ενδιαφέρον για τη μεταλλουργία. Οι Σουηδοί, μάλιστα, παρομοιάζουν την τεχνική διαμόρφωσης των χαλύβδινων ελασμάτων – η οποία εξασφαλίζει 40% μείωση του βάρους, 20% μείωση του κόστους, με 70% λιγότερα εξαρτήματα – με την ιαπωνική τέχνη αναδίπλωσης του χαρτιού, του οριγκάμι.

Κάπου εδώ πρέπει να μιλήσουμε για τον duplex ανοξείδωτο χάλυβα, που ονομάζεται έτσι λόγω της διπλής υπόστασής του, αφού συνδυάζει στοιχεία από τις ιδιότητες δύο κρυσταλλικών φάσεων (φερρίτης και ωστενίτης), γεγονός που του προσδίδει υψηλή αντοχή σε εφελκυσμό (κοινώς: τέντωμα) ενώ καθιστά και πιο εύκολη την συγκόλλησή του.

Η διαδικασία διαμόρφωσης των τμημάτων του Stilride SUS-1 ονομάζεται Lightfold και πήρε το όνομά της από τη χρήση λέιζερ για την τοπική θέρμανση του φύλλου από ανοξείδωτο χάλυβα, κατά μήκος μιας επιθυμητής γραμμής. Έτσι διευκολύνεται η διαμόρφωσή του σε αντικείμενο τριών διαστάσεων, οποία σε διαφορετική περίπτωση απαιτεί περιλαμβάνει εργαλεία που αυξάνουν το κόστος. Αυτή η τεχνική, που ονομάζεται «βιομηχανικό οριγκάμι» είναι μια νέα τεχνολογία για τη διαμόρφωση (αναδίπλωση) φύλλων από duplex ανοξείδωτο ατσάλι υψηλής αντοχής, η οποία φαίνεται ότι θα μπορούσε να έχει δραματικό αντίκτυπο στον τρόπο παραγωγής των σύγχρονων οχημάτων.

Στην περίπτωση δε των σκούτερ δεν χρειάζεται πλέον το κλασικό σωληνωτό πλαίσιο με προσαρμοσμένα επάνω του πλαστικά μέρη, γεγονός που απλοποιεί τη συναρμολόγησή του. Ενώ το γεγονός ότι το ανοξείδωτο ατσάλι δεν χρειάζεται βαφή (αφού εξ ορισμού δεν σκουριάζει), μειώνει και άλλο το κόστος.

Θυμίζουμε ότι τα φύλλα του ανοξείδωτου χάλυβα κατασκευάζεται με ψυχρή έλαση, μια διαδικασία που μοιάζει με το πέρασμα… ζύμης μέσα από το ειδικό εργαλείο για το άνοιγμα φύλλου. Η ψυχρή έλαση όμως αυξάνει τη σκληρότητα του υλικού και αυτό είναι που το καθιστά πιο δύσκολο στην επεξεργασία.

 

Πηγή: Car and Driver

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάρτιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031