Sto Timoni

Από τα πατίνια στα αεροταξί: το πολλαπλό πρόσωπο της αυριανής κινητικότητας

Μεγάλη κουβέντα γίνεται για την αυριανή κινητικότητα, ιδίως την αστική, που οφείλει επίσης να είναι και βιώσιμη, και πολυπρόσωπη. Και ένα από τα πρόσωπα αυτά θα αφορά την εναέρια αστική κινητικότητα, που θα έχει τη μορφή των ηλεκτροκίνητων αεροταξί. Πριν από λίγο καιρό, μάλιστα, μάθαμε ότι υπάρχει και εταιρία – η Orama Nexus – που ενδιαφέρεται για τον εναέριο χώρο της Αθήνας!

Η ιδέα δεν είναι καινούργια και βασίζεται στα μηδενικών ρύπων οχήματα/αεροσκάφη κάθετης απογείωσης – eVTOL (Electric Vertical Take Off and Landing: ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη, κάθετης απογείωσης και προσγείωσης) – τα οποία διαθέτουν το μέγα ότι δεν χρειάζονται κάποιον διάδρομο, παρά μόνο ελάχιστο χώρο, όπως τα ελικόπτερα – και ακόμα μικρότερο.

Ενώ παράλληλα χαρακτηρίζονται από εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα θορύβου, και λόγω της ηλεκτροκίνησης, αλλά και λόγω του ότι η ανύψωση και η κίνησή τους βασίζεται σε πολλά μικρά στροφεία (έλικες) και όχι σε ένα μεγάλο, όπως στα ασύγκριτα πιο θορυβώδη ελικόπτερα. Μπορούν δε να μεταφέρουν μέχρι έξι (6) επιβάτες – και μάλιστα με χαμηλό χιλιομετρικό κόστος, σύμφωνα τουλάχιστον με τις υποσχέσεις της κοινοπραξίας. Αυτά τα αεροσκάφη, που καμιά φορά, καταχρηστικά, τα αποκαλούμε και «ιπτάμενα αυτοκίνητα», έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στα αστικά κέντρα – που μέχρι πρότινος ήταν απροσπέλαστα για τα παραδοσιακά μέσα εναέριων μεταφορών (αεροσκάφη και ελικόπτερα) -, επιτρέποντας την ταχύτατη μεταφορά επιβατών.

Η εξυπηρέτηση των επιβατών που χρησιμοποιούν τα eVTOL γίνεται από ειδικούς τερματικούς σταθμούς που ονομάζονται Vertiport και είναι σχεδιασμένοι ειδικά για εγκατάσταση σε αστικά κέντρα, είτε σε διαθέσιμους ανοιχτούς χώρους, είτε σε κατάλληλα διαμορφωμένες οροφές κτιρίων – και είναι αυτοί που προσφέρουν τη δυνατότητα κάθετης προσγείωσης και απογείωσης. Τέτοιοι σταθμοί μπορεί επίσης να εγκατασταθούν και σε περιφερειακούς προορισμούς, στην ηπειρωτική και τη νησιωτική επικράτεια.

Ερχόμενοι τώρα στο τι μπορεί να συμβεί στη χώρα μας, τα πράγματα έχουν ως εξής: η Orama Ventures LLC ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού δικτύου για την παροχή υπηρεσιών προηγμένης αεροκινητικότητας με αφετηρία την Ελλάδα. Για το σκοπό αυτό μία ομάδα από διάφορους διεθνείς «παίκτες» στους τομείς της αεροπλοΐας, του τουρισμού, των κατασκευών και των επενδύσεων, δημιούργησε μία κοινοπραξία με σκοπό την ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών, για την είσοδο και λειτουργία αεροσκαφών τύπου eVTOL στην Ελλάδα, μέχρι το 2026.

Από την επίσημη ανακοίνωση η φιλοδοξία είναι βέβαιο ότι δεν λείπει αφού: «Η πλατφόρμα της Orama Nexus θα ξεκινήσει με την κατασκευή σταθμών Vertiport σε κεντρικά σημεία και προάστια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, καθώς και σε περισσότερα από είκοσι (20) περιφερειακά αστικά κέντρα και νησιά. Ενώ θα συνεχίσει την ανάπτυξη του δικτύου της, με την εγκατάσταση περισσότερων από εκατό μικρών σταθμών επιβίβασης – αποβίβασης επιβατών (Vertistops), σε περιοχές σε όλη την Ελλάδα. Η πλατφόρμα ΟΝ έχει σα στόχο να επεκτείνει το δίκτυό της, έτσι ώστε να δημιουργήσει εναέρια διασύνδεση μέσω προγραμματισμένων ή on demand δρομολογίων, με κάθε γωνιά της Ελληνικής επικράτειας.»

Αυτό, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Orama Ventures LLC, Alain Grangé, “…θα επιτρέψει στους κατοίκους της Αθήνας να διασχίζουν την πόλη τους σε λιγότερο από 10 λεπτά και με κόστος αντίστοιχο ενός ταξί, ενώ παράλληλα θα προσφέρει άνετη πρόσβαση σε μέχρι πρότινος δυσπρόσιτους, κυρίως νησιωτικούς προορισμούς, ενώ ταυτόχρονα θα δώσει τη δυνατότητα άμεσης και προσιτής αερομεταφοράς σε κάθε ξενοδοχειακή μονάδα και επιχείρηση στην Ελλάδα”.

Η πλατφόρμα ΟΝ θα συνδέσει όλες τις κύριες διεθνείς πύλες εισόδου επισκεπτών στη χώρα, όπως για παράδειγμα το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών “Ελ. Βενιζέλος”, με το κέντρο της πόλης καθώς και με ένα πλήθος δημοφιλών προορισμών, επιτρέποντας πολλές φορές την απευθείας μετάβαση των τουριστών στον προορισμό διαμονής που έχουν επιλέξει.

Επί του παρόντος η εκτιμώμενη εμβέλεια λειτουργίας των eVTOL υπολογίζεται σε άνω των 240 χιλιομέτρων. Ωστόσο η Orama Nexus δηλώνει ότι έχει προβλέψει με τέτοιο τρόπο τη θέση και τη διασύνδεση των σταθμών Vertiport & Vertistop, ώστε η απόσταση που μπορεί να καλύψει ένας επιβάτης να ξεπερνά κατά πολύ την εν λόγω αυτονομία.

Orama Nexus: σε λειτουργία το 2026

Στην ανακοίνωση μαθαίνουμε και για το μέγεθος της επένδυσης, καθώς «Η Orama Nexus αναμένεται να αντλήσει κεφάλαια άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ για το πρώτο μέρος της επένδυσης, ενώ το συνολικό ύψος αυτής προβλέπεται να ξεπεράσει τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, για τα πρώτα δέκα (10) έτη λειτουργίας της πλατφόρμας, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης του δικτύου και την προμήθεια των απαιτούμενων αεροσκαφών.»

Ενδιαφέρον έχει δε το γεγονός ότι η Orama Nexus ανακοίνωσε ότι προτίθεται να προχωρήσει στην απόκτηση των απαιτούμενων ακινήτων και στις διαδικασίες αδειοδότησης για την κατασκευή των πρώτων σταθμών Vertiport, μέσα στο 2023. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι στην πλατφόρμα Orama Nexus συμμετέχουν μια σειρά εταιρίες όπως η Luxe Brand Assets, αλλά και ο «δικός μας» ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. Οι διαβουλεύσεις με διάφορους κρατικούς φορείς και εν δυνάμει συνεργάτες από συναφείς τομείς δραστηριότητας στην Ελλάδα, πρόκειται να συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022.

Στο μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Ένωση επεξεργάζεται μαζί με τον EASA (Οργανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια) ένα νομοθετικό πλαίσιο εναέριας κυκλοφορίας. Η Orama Nexus αναμένει ότι οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις, αλλά και τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των κατασκευαστών eVTOL, θα της επιτρέψουν να ξεκινήσει τη λειτουργία της στην Ελλάδα, μέχρι το 2026.

Σημειώστε, τέλος, ότι τα ηλεκτρικά αεροταξί είναι κάτι που απασχολεί σοβαρά και τον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας, που εν μέσω ενεργειακής μετάβασης δείχνει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον χώρο της κινητικότητας εν γένει. Για παράδειγμα, μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, η Hyundai, δημιούργησε ειδική θυγατρική, τη Supernal, μιας εταιρία που αποτελεί εξέλιξη του Τμήματος Αστικής Εναέριας Κινητικότητας του Hyundai Group. Mέσω αυτής της εταιρίας οι Κορεάτες θα διεκδικήσουν μια ηγετική θέση σε αυτό που οι ίδιοι ονομάζουν Advanced Air Mobility (AAM), δηλαδή Προηγμένη Εναέρια Κινητικότητα.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Μάιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031