Sto Timoni

Πόσο «καθαρά» είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στον κύκλο ζωής τους;

Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στον πλήρη κύκλο ζωής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, από την παραγωγή και τη χρήση μέχρι την οριστική απόσυρσή τους, είναι πολύ χαμηλότερες από ό,τι πιστεύαμε μέχρι σήμερα. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει μια νέα μελέτη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Αϊντχόβεν που επισημαίνει τα λάθη που έγιναν σε προηγούμενες μελέτες.

Η μελέτη αυτή, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της ομάδας των Πρασίνων στο γερμανικό κοινοβούλιο και δημοσιεύθηκε από το Der Spiegel, επιχειρεί να ανατρέψει προηγούμενες μελέτες, σύμφωνα με τις οποίες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν υψηλότερες συνολικές εκπομπές CO2 σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Volkswagen e-Golf. Μετά από 28.000 χιλιόμετρα έχει ήδη κάνει απόσβεση του CO2 που προκλήθηκε κατά την παραγωγή των μπαταριών του.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τις εκπομπές CO2 που προκύπτουν τόσο κατά τη διαδικασία παραγωγής του αυτοκινήτου όσο και κατά την οδήγηση/φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων, δηλαδή λαμβάνοντας υπόψη και την παραγωγή του καυσίμου ή της ηλεκτρικής ενέργειας (αποκαλούνται: lifetime emissions – εκπομπές κύκλου ζωής), η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι στην Ευρώπη, οι εκπομπές αυτές για ένα Volkswagen e-Golf έφτασαν τα 78 g/km CO2 και ήταν κατά 54% χαμηλότερες από ένα υβριδικό Toyota Prius (168 g/km CO2) – που περιλαμβάνεται μεταξύ των πιο αποδοτικών αυτοκινήτων που στηρίζονται για την κίνησή τους σε κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Tesla Model 3

Στην περίπτωση ενός Tesla Model 3 οι εκπομπές κύκλου ζωής ήταν επίσης ήταν 91 g/km CO2 – δηλαδή κατά 65% χαμηλότερες από τις εκπομπές ενός πετρελαιοκίνητου Mercedes-Benz C220d (260 g/km CO2), ενώ στην περίπτωση δύο υπεραυτοκινήτων, που ενδεχομένως δεν είναι απολύτως συγκρίσιμα, της ηλεκτρικής Porsche Taycan S και της Bugatti Veyron η διαφορά υπέρ της ηλεκτροκίνησης έφτασε το 82%. Σύμφωνα δε με τη μελέτη, το Tesla αποσβαίνει το CO2 που εκπέμπεται κατά την παραγωγή των μπαταριών του μετά από 30.000 χιλιόμετρα.

Porsche Taycan S

Τα παραπάνω αποτελέσματα βασίζονται στο τρέχον ενεργειακό μείγμα ορυκτών καυσίμων και ανανεώσιμων πηγών, κάτι που – σύμφωνα με τη μελέτη – σημαίνει ότι θα μπορούσαμε να δούμε τις εκπομπές CO2 να μειώνονται ακόμη περισσότερο, εάν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτίζονταν αποκλειστικά με ρεύμα που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Είναι, δε, εντυπωσιακό ότι η μελέτη θεωρεί ότι στην περίπτωση αυτή, της αποκλειστικής φόρτισης με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας οι εκπομπές CO2 κύκλου ζωής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι δέκα φορές χαμηλότερες εκπομπές από ό,τι των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Η νέα μελέτη επισημαίνει, λοιπόν, ότι ένα από τα 6 μεγάλα λάθη που έκαναν προηγούμενες μελέτες ήταν ότι δεν υπολόγισαν την αλλαγή του ενεργειακού μείγματος και την επικράτηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με αποτέλεσμα να βρίσκουν παρεμφερείς εκπομπές CO2.

Ενώ άλλες μελέτες υπερβάλλουν επίσης σε σχέση με τις εκπομπές κατά την παραγωγή μπαταριών ή τις μειωμένες εκπομπές παραγωγής ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα πάντα με αυτή τη μελέτη. Σε σχέση, λοιπόν, με το πόσο “βρώμικη” είναι η παραγωγή μπαταριών, θεώρησαν ότι για την παραγωγή 1,ο kWh αποθηκευτικής ικανότητας έχουμε εκπομπή 175 κιλών CO2. Αυτό το στοιχείο προέρχεται από σουηδική μελέτη του 2017 και σύμφωνα με τη νέα μελέτη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Αϊντχόβεν είναι ήδη ξεπερασμένο, καθώς νεότερη μελέτη του 2019 κατεβάζει το νούμερο στα 85 kg/kWh – με την Tesla να εμφανίζεται ακόμα πιο αισιόδοξη κάνοντας λόγο για 75 kg/kWh .

Στην περίπτωση της φόρτισης αποκλειστικά με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας οι εκπομπές CO2 κύκλου ζωής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι δέκα φορές χαμηλότερες εκπομπές από ό,τι των συμβατικών αυτοκινήτων.

Ενώ άλλα «λάθη» που επισημαίνονται σε τέτοιες μελέτες περιλαμβάνουν την υποτίμηση της διάρκειας ζωής της μπαταρίας (στα 150.000 χιλιόμετρα όταν οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις κάνουν λόγο ακόμα και για 500.000 χλμ. – με τα 250.000 χλμ. να θεωρούνται πιο λογική πρόβλεψη), τη χρήση εργαστηριακών δοκιμών εκπομπών που υποστηρίζονται από τον κατασκευαστή και την παράβλεψη των περιορισμένων δυνατοτήτων εξέλιξης της τεχνολογίας των μηχανών εσωτερικής καύσης – και κατά συνέπεια και της απόδοσής τους.

Ενώ σύμφωνα με την UCS (Union of Concerned Scientists) τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ήδη καθαρότερα από τη συντριπτική πλειοψηφία των βενζινοκίνητων οχημάτων αυτή τη στιγμή, ακόμα και με βάση το υπάρχον ηλεκτρικό δίκτυο.

Και παρόλο που υπάρχουν ακόμα κάποια μέρη στον κόσμο όπου η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι πιο ρυπογόνα από τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και diesel, μία άλλη πρόσφατη μελέτη επισημαίνει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη καθαρότερα στο 95% της υφηλίου.

 

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Σεπτέμβριος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Αυγ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930