Στην ειδική πλατφόρμα MyCAR της ΑΑΔΕ για τα τέλη κυκλοφορίας του 2023, μπορείτε ήδη να δείτε τι πρέπει να πληρώσετε για το αυτοκίνητό σας, αλλά και οδηγίες για τις εναλλακτικές δυνατότητες πληρωμής που ενδεχομένως θα σας βγάλουν από περιττό κόπο. Αν δεν ανήκετε στην κατηγορία των τυχερών που δεν χρειάζεται να πληρώσουν, τότε βιαστείτε, γιατί αν παρέλθει η προθεσμία τότε θα πρέπει να πληρώσετε τα διπλά!
Στους πίνακες που παραθέτουμε μπορείτε να δείτε τα τέλη κυκλοφορίας 2023 που αντιστοιχούν σε διάφορες κατηγορίες αυτοκινήτων, με βάση την παλαιότητά τους, αλλά και με βάση τις προδιαγραφές ρύπων που καλύπτουν, όπως αυτά καθορίζονται από τους νόμους 2948/2001 (ΦΕΚ 242, 29/10/2011), 4346/2015 (ΦΕΚ 152, 20/11/2015) και 4758/2020 (ΦΕΚ 242, 4/12/2020) – και το πρώτο σχόλιο που πρέπει να κάνουμε είναι ότι τα τέλη κυκλοφορίας για το 2023 είναι ίδια με τα τέλη κυκλοφορίας του 2022.
Με το 2010 να αποτελεί έτος ορόσημο για τα τέλη κυκλοφορίας, αφού από τότε τέθηκε σε ισχύ ο υπολογισμός του με βάση τις εκπομπές CO2, μπορούμε να παρατηρήσουμε ότι γενικά, οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων με 1η Άδεια Κυκλοφορίας έως 31/10/2010 καλούνται να πληρώσουν από 22 έως 1.380 ευρώ ανάλογα με τον τύπο και τον κυβισμό του οχήματος και το πότε αυτό ταξινομήθηκε.
Από κει και πέρα, όσοι έχουν στην κατοχή τους αυτοκίνητο με 1η Άδεια Κυκλοφορίας από την 1η Νοεμβρίου 2010 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας σύμφωνα με τις εκπομπές CO2 όπως αυτές έχουν υπολογιστεί κατά NEDC (παλαιός τρόπος μέτρησης). Ενώ όσων τα οχήματα έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2021 πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας σύμφωνα με τις εκπομπές CO2 όπως αυτές προκύπτουν με βάση τη νέα διαδικασία μέτρησης WLTP.
Ποιος δεν πληρώνει
Από τους πίνακες προκύπτει ότι μηδενικά τέλη αντιστοιχούν στα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1/11/2010 και εκπέμπουν CO2 έως και 90 g/km, ενώ το όριο για εκείνα που ταξινομήθηκαν μετά την 1/1/2021 το όριο είναι τα 122 g/km. Σε αυτές τις κατηγορίες περιλαμβάνονται αρκετά μικρά (μίνι, σουπερμίνι ή και μικρομεσαία) βενζινοκίνητα και diesel οχήματα όπως τα Citroen C3 1.5 BlueHDi S&S 100, Fiat 500 και Fiat Panda, Ford Fiesta 1.1L 75PS, 1.0L EcoBoost 95PS και 125PS αλλά και το Fiesta 1.0L EcoBoost MHEV 155PS, Opel Corsa 1.5D 102 hp, Renault Clio 1.0 TCe 90 & 1.0 TCe 100, Peugeot 208 1.5 BlueHDi κ.ά.
Ενώ στην ιστοσελίδα gov.gr διαβάζουμε (Ν 4346/2015) ότι:
«Τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης (ΤΑΞΙ), κυλινδρισμού κινητήρα έως 1.549 κ.εκ. και 1.929 κ.εκ., αντίστοιχα, που έχουν ταξινομηθεί σε κράτος-μέλος της Ε.Ε./ΕΟΧ για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας.
Για τα υβριδικά επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.549 κ.εκ. που έχουν ταξινομηθεί σε κράτος-μέλος της Ε.Ε./ΕΟΧ για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, τα τέλη κυκλοφορίας που επιβάλλονται αναλογούν στο 60% των αντίστοιχων τελών των συμβατικών οχημάτων.»
«Για τα πιο πάνω οχήματα, ανεξάρτητα κυλινδρισμού κινητήρα, που ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ε.Ε./ΕΟΧ από την 1.11.2010 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ανάλογα αν αυτά είναι ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης οχήματα.
Τα επιβατικά ηλεκτροκίνητα και υδρογόνου αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, που έχουν ταξινομηθεί σε κράτος-μέλος της Ε.Ε./ΕΟΧ για πρώτη φορά έως την 31.10.2010, απαλλάσσονται των τελών κυκλοφορίας. Για τα οχήματα αυτά, που ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος-μέλος της Ε.Ε./ΕΟΧ από την 1.11.2010 και μετά, τα τέλη κυκλοφορίας προσδιορίζονται με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ανάλογα αν αυτά είναι ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης οχήματα.»
Από τα τέλη κυκλοφορίας απαλλάσσονται, λοιπόν, πλήρως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπαταρίας, ανεξαρτήτως μεγέθους και ιπποδύναμης (ΒΜW iX3 και ΒΜW iX, Fiat 500e, Citroen e-C4 C-Cross, Hyundai IONIQ, Kia EV-6, Mercedes EQA, EQB, EQC και EQS, Nissan Leaf, Peugeot e-208 & e-2008, Opel Corsa e και Mokka e, Tesla Model 3 και Model S κλπ.) αλλά και πρακτικά το σύνολο των plug in υβριδικών μοντέλων (όπως το Ford Kuga PHEV, το Hyundai Tucson PHEV, η Mercedes A250e, το Peugeot 3008 PHEV, το Seat Leon Plug In Hybrid κλπ.) αφού στις περισσότερες περιπτώσεις το CO2 που εκπέμπουν είναι της τάξης των 50 g/km. Δεν πληρώνουν επίσης πολλά “full hybrid” μοντέλα, όπως τα Renault Clio Hybrid, Toyota Yaris 1.5 Hybrid κλπ.
Τρόποι πληρωμής
Τα τέλη κυκλοφορίας για το 2023 έχουν ήδη αναρτηθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα “MyCAR” της ΑΑΔΕ (είσοδος με κωδικούς taxisnet) και μπορεί κανείς να εκτυπώσει το σχετικό ειδοποιητήριο με των κωδικό πληρωμής. Η εξόφληση του εκάστοτε ποσού μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω e-banking ή Taxisnet με τη χρήση της ταυτότητας οφειλής.
Σημειώστε ότι το ειδοποιητήριο περιλαμβάνει (όπως και πέρυσι) έναν QR Code. Με το σκανάρισμα του κωδικού αυτού, μπορούμε να πληρώσουμε εύκολα τα τέλη, μέσω mobile banking, χωρίς να είναι ανάγκη να γράφουμε τον κωδικό πληρωμής και το ποσό. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αποφεύγει κανείς τη διαδικασία της επίσκεψης σε κάποια τράπεζα η στα ΕΛΤΑ, εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο. Χρήση πάντως του QR Code μπορεί να γίνει και στα μηχανήματα αυτόματων πληρωμών των τραπεζών.
Σημειώστε ότι έντυπο για τα τέλη κυκλοφορίας μπορείτε να εκτυπώσετε και χωρίς κωδικούς taxisnet, στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ. Χρειάζεστε μόνο ΑΦΜ και αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.
Καταληκτική ημερομηνία εξόφλησης η 31η Δεκεμβρίου 2022. Ο κανόνας λέει ότι πάντα δίνονται παρατάσεις, αλλά καλό είναι να μη βασιστείτε σε αυτό ως κάτι δεδομένο. Βλέπετε σε περίπτωση καθυστέρησης – και εφόσον τελικά δεν δοθεί παράταση – θα κληθείτε να πληρώσετε πρόστιμο ίσο με τα τέλη κυκλοφορίας που καθυστερήσατε/αμελήσατε να πληρώσετε, οπότε θα καταλήξετε να πληρώσετε τα διπλά τέλη κυκλοφορίας για το 2023!
Πίνακες τελών κυκλοφορίας 2023
Πρώτη ταξινόμηση στην Ελλάδα έως το έτος 2000 |
||
Κατηγορία | Κυβισμός κινητήρα (κ. εκ.) |
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας (€) |
Α’ | Έως 300 | 22 |
Β’ | 301-785 | 55 |
Γ’ | 786-1.071 | 120 |
Δ’ | 1.072-1.357 | 135 |
Ε’ | 1.358-1.548 | 225 |
ΣΤ’ | 1.549-1.738 | 250 |
Ζ’ | 1.739-1.928 | 280 |
Η’ | 1.929-2.357 | 615 |
Θ’ | 2.358-3.000 | 820 |
Γ | 3.001-4.000 | 1.025 |
Κ’ | 4.001 και άνω | 1.230 |
Πρώτη ταξινόμηση στην Ελλάδα από το έτος 2001 έως το 2005 |
||
Κατηγορία | Κυβισμός κινητήρα |
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας (€) |
Α’ | Έως 300 | 22 |
Β’ | 301-785 | 55 |
Γ’ | 786-1.071 | 120 |
Δ’ | 1.072-1.357 | 135 |
Ε’ | 1.358-1.548 | 240 |
ΣΤ’ | 1.549-1.738 | 265 |
Ζ’ | 1.739-1.928 | 300 |
Η’ | 1.929-2.357 | 630 |
Θ’ | 2.358-3.000 | 840 |
I’ | 3.001-4.000 | 1.050 |
Κ’ | 4.001 και άνω | 1.260 |
Πρώτη ταξινόμηση στην Ελλάδα από το έτος 2006 και μετά |
||
Κατηγορία | Κυβισμός κινητήρα |
Ετήσια τέλη κυκλοφορίας (€) |
Α’ | Έως 300 | 22 |
Β’ | 301-785 | 55 |
Γ’ | 786-1.071 | 120 |
Δ’ | 1.072-1.357 | 135 |
Ε’ | 1.358-1.548 | 255 |
ΣΤ’ | 1.549-1.738 | 280 |
Ζ’ | 1.739-1.928 | 320 |
Η’ | 1.929-2.357 | 690 |
Θ’ | 2.358-3.000 | 920 |
I’ | 3.001-4.000 | 1.150 |
Κ’ | 4.001 και άνω | 1.380 |
Τέλη με βάση τις εκπομπές CO2κατά NEDC
Στο νόμο 4758/2020 διαβάζουμε ότι «Από την έναρξη ισχύος της παρούσας, για επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομούμενα για πρώτη φορά σε κράτος μέλος της Ε.Ε./ΕΟΧ, από 1-11-2010 μέχρι την 31-12-2020, με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο), σύμφωνα με τον Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle) όπως αναγράφονται στην άδεια του οχήματος, και μόνον εφόσον οι τιμές αυτές συμφωνούν με αυτές που αναγράφονται στο Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης ή άλλο δικαιολογητικό που προσκομίζεται στο τελωνείο για τις ανάγκες υπολογισμού τελών ταξινόμησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 121 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001, Α΄ 265). Σε περίπτωση που οι τιμές δεν συμφωνούν, λαμβάνονται υπόψη οι τιμές ρύπων που αναγράφονται στο Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης ή το έτερο δικαιολογητικό που προσκομίσθηκε στο τελωνείο κατά τα ανωτέρω. Ο υπολογισμός γίνεται σύμφωνα με τον Πίνακα Ι της υποπερ. β΄.»
Επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομούμενα από 1.11.2010 και μετά (με βάση τις εκπομπές C02 ανά χιλιόμετρο). |
|
Κλίμακα εκπομπών C02 (g/km) | Tέλη ανά γραμμάριο C02 (σε ευρώ) |
0-90 | 0 |
91-100 | 0,90 |
101-120 | 0,98 |
121-140 | 1,20 |
141-160 | 1,85 |
161-180 | 2,45 |
181-200 | 2,78 |
201-250 | 3,05 |
Άνω των 251 | 3,72 |
Τέλη με βάση τις εκπομπές CO2κατά WLTP
Διαβάζουμε επίσης ότι: «Για επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομούμενα για πρώτη φορά σε κράτος μέλος της Ε.Ε./ΕΟΧ από την 1η.1.2021 κι εφεξής, με βάση τις τιμές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο), σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure), όπως αναγράφονται στην άδεια του οχήματος, και μόνον εφόσον οι τιμές αυτές συμφωνούν με αυτές που αναγράφονται στο Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης ή άλλο δικαιολογητικό που προσκομίζεται στο τελωνείο για τις ανάγκες υπολογισμού τελών ταξινόμησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 121 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001). Σε περίπτωση που οι τιμές δεν συμφωνούν, λαμβάνονται υπόψη οι τιμές ρύπων που αναγράφονται στο Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης ή το έτερο δικαιολογητικό που προσκομίσθηκε στο τελωνείο κατά τα ανωτέρω. Ο υπολογισμός γίνεται με βάση τον Πίνακα ΙΙ.»
Επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομούμενα από 1.1.2021 και μετά (με βάση τις εκπομπές C02 ανά χιλιόμετρο). |
|
Κλίμακα εκπομπών C02 (g/km) | Tέλη ανά γραμμάριο C02 (σε ευρώ) |
0-122 | 0 |
123-139 | 0,64 |
140-166 | 0,70 |
167-208 | 0,85 |
209-224 | 1,87 |
225-240 | 2,20 |
241-260 | 2,50 |
261-280 | 2,70 |
>281 | 2,85 |
Add comment