Sto Timoni

Αυτοκίνητο & Covid-19: η ηλεκτροκίνηση μπορεί να περιμένει

Ανάκαμψη της αυτοκινητοβιομηχανίας στηριγμένη στα πραγματικά «καθαρά» αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας προτείνει ο οργανισμός AIR Alliance, με την ευκαιρία της 50ης επετείου της Παγκόσμιας Ημέρας της Γης (22 Απριλίου)*. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να μπουν στην αγορά με πιο «λογικούς» ρυθμούς…

Καθώς τα στοιχεία που δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είναι τουλάχιστον ανησυχητικά, με τη μείωση της παραγωγής να ξεπερνά σαφώς τα 2,0 εκατομμύρια «κομμάτια», για μόνο το πρώτο εικοσαήμερο του Απριλίου, η συζήτηση για την επόμενη μέρα έχει ήδη ανοίξει. Για να είμαστε ειλικρινείς, έχει ανοίξει ήδη από τον Μάρτιο, με την ιδέα της «μετάθεσης» της εφαρμογής των νέων ορίων για τους ρύπους να έχει πέσει στο τραπέζι από τον Μάρτιο.

Το «πιάσιμο» των στόχων των ρύπων αποτελούσε – έτσι και αλλιώς – έναν μεγάλο πονοκέφαλο για τους κατασκευαστές, με το αναβράζον depon να αντιπροσωπεύεται στην περίπτωση αυτή με τα plug in hybrid μοντέλα που έχουν ήδη αρχίσει να βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής. Μόνο που αυτά είναι σαφώς ακριβότερα από τα συμβατικά αδέλφια τους – και το πρώτο, το πλέον πρόσφατο παράδειγμα που έχουμε στο μυαλό μας είναι το Opel Grandland X Hybrid 4, που κοστίζει περίπου 20.000 ευρώ παραπάνω από το «σκέτο» Grandland X. To οποίο “σκέτο” κοστίζει γύρω στις 30.000 ευρώ.

Το να αναζητήσει κανείς την ανάκαμψη της αυτοκινητοβιομηχανίας με οχήματα που θα κοστίζουν 50% και πάνω από τα λιγότερο «οικολογικά», σε μια εποχή που οι καταναλωτές – οι οποίοι είναι εργαζόμενοι και έχουν υποστεί σημαντικές απώλειες στο εισόδημά τους – ακόμα και αν έχουν τη δυνατότητα θα διστάζουν να κάνουν τέτοιου τύπου επενδύσεις, όπως η αγορά καινούριου αυτοκινήτου είναι ένα ζήτημα. Όπως επίσης δεν φαίνεται ότι θα είναι και πολύ εφικτό να επιδοτηθεί από το κράτος η αγορά ακριβών αυτοκινήτων όταν θα υπάρχουν άλλες πληγές για να κλείσουν…

Δείτε τον Nick Molden, να μιλά για την AIR Alliance:

Τί κάνουμε λοιπόν; Κάπου εδώ τίθεται πάλι το ζήτημα σχετικά με το πόσο καθαρά είναι αυτοκίνητα που οδηγούμε. Με το πόσο οι επίσημες προδιαγραφές ρύπων και κατανάλωσης σχετίζονται με την καθημερινότητά μας, με την πραγματική ζωή. Γιατί, όσο και αν είναι μονόδρομος οι εργαστηριακές μετρήσεις, είναι τουλάχιστον 20-30% κάτω από την πραγματικότητα – και όποιος έχει αγοράσει οικογενειακό αυτοκίνητο με «επίσημη» κατανάλωση 5,0 λίτρα/100 χιλιόμετρα, γνωρίζει πολύ καλά ότι στην καλύτερη περίπτωση θα κάψει 7,0- 8,0 λίτρα/100 χλμ. Ανάλογα και με τον τρόπο που οδηγεί.

Κάπου εδώ έρχεται λοιπόν ένας σχετικά νέος οργανισμός, η AIR Alliance, που φιλοδοξώντας να γίνει στον τομέα των μετρήσεων εκπομπών ρύπων, κάτι αντίστοιχο με αυτό που είναι ο περίφημος EuroNCAP στον τομέα της παθητικής ασφάλειας, θέτει ξανά το ζήτημα των ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ εκπομπών ρύπων. Των ρύπων δηλαδή που προκύπτουν κατά την οδήγηση στο δρόμο – και όχι σε κάποια δυναμομετρική πέδη. Οι οποίοι βεβαίως απέχουν αισθητά από τις επίσημες μετρήσεις. Και βασισμένη, λοιπόν, η AIR Alliance σε αυτές ακριβώς τις “Real Drive Emissions”, έχει ήδη καταρτίσει τη δική της λίστα αξιολόγησης των μοντέλων παραγωγής (με βάση τον δείκτη “AIR Index”), όπως αυτή προκύπτει από την οδήγησή τους σε δημόσιους δρόμους. Μια λίστα που θυμίζει τη λίστα με τα αστέρια του EuroNCAP και η οποία, αν για κάποιους ανατρέπει δεδομένα, για κάποιους άλλους αποτελεί επιβεβαίωση παλιών κοινών μυστικών!

Η βάση λοιπόν των δεδομένων που έχει ήδη δημιουργήσει η AIR Alliance, και η οποία είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της, δείχνει ότι υπάρχουν ήδη καθαρά και αποδοτικά οχήματα, τα οποία έχουν χαμηλές εκπομπές οξειδίου του αζώτου (NOx) και διοξειδίου του άνθρακα (CO2), χωρίς να χρειάζεται να περιμένουμε την επικράτηση της νέας τεχνολογίας. Πρόκειται για το αποτέλεσμα αυστηρών δοκιμών στο δρόμο, σύμφωνα με τη τυποποιημένη μέθοδο CWA17379, από τις οποίες προκύπτουν λεπτομερώς οι εκπομπές (NOx) και (CO2), αερίων που έχουν άμεση επίπτωση στην υγεία μας, στην πρώτη περίπτωση και στην κλιματική αλλαγή, στη δεύτερη.

ModelNOx
(mg/km)
Air Index
Nox Rating
CO2
(g/km)
Air Index
CO2 rating
Σχόλια
2019 Peugeot Partner
1.6-litre diesel
0-80A130-180CBest-selling light van
2019 Renault
Clio 1.0- litre βενζίνη
0-80A130-180CPopular Supermini
έκδοση βενζίνης
2018 Renault Clio
1.5-litre diesel
80-168B95-130BPopular Supermini
diesel έκδοση
2020 Kia Sportage MHEV
1.6- litre diesel hybrid
0-80A130-180CBest-selling SUV
mild hybrid έκδοση
2020 Kia
Sportage 1.6- litre βενζίνη
0-80A180-230DBest-selling SUV
έκδοση βενζίνης
2019 Kia
Sportage 1.6- litre diesel
0-80A130-180CBest-selling SUV
diesel έκδοση
2018 VW
Passat 2.0-litre diesel
80-168B130-180CPopular saloon
diesel έκδοση

 

Η υπάρχουσα υβριδική τεχνολογία (mild hybrid, full hybrid, αλλά και plug in hybrid) μπορεί να συμβάλλει σε σημαντική μείωση του CO2, ωστόσο ορισμένοι επιλεγμένοι κινητήρες εσωτερικής καύσης επιτυγχάνουν τώρα εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα εκπομπών. «Και τα δύο είναι ήδη ευρέως διαθέσιμα, δεν αναγκάζουν τους αγοραστές να αλλάξουν συμπεριφορά και δεν απαιτούν κρατική επιδότηση σε μια εποχή ακραίας δημοσιονομικής πρόκλησης.» επισημαίνεται – και ορθώς – στη σχετική ανακοίνωση.

Εν ολίγοις δεν είναι ανάγκη να καταφύγουμε σε κάποιας μορφής απόσυρση για να επιδοτηθεί η αγορά ακριβών αυτοκινήτων, όταν η – περίπου – ίδια δουλειά μπορεί να γίνει με σχετικώς προσιτά αυτοκίνητα, τα οποία βγαίνουν και τώρα από τα εργοστάσια.

Σημειώνουμε ότι για να προκύψει ο AIR Index για ένα μοντέλο η AIR Alliance δοκιμάζει τουλάχιστον δύο διαφορετικά αυτοκίνητα τα οποία έχει αγοράσει από τυχαίο κατάστημα, χωρίς εμπλοκή του κατασκευαστή. Για την βαθμολογία κάθε οχήματος χρησιμοποιείται, όπως ήδη είπαμε, η τελευταία μεθοδολογία δοκιμών CWA 17379 που αναπτύχθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να συγκρίνει δίκαια διαφορετικά μεταξύ τους οχήματα χρησιμοποιώντας φορητά συστήματα παρακολούθησης εκπομπών (portable emissions monitoring systems – PEMS).

* Η Ημέρα της Γης καθιερώθηκε στις 22 Απριλίου 1970, όταν 20 εκατομμύρια Αμερικανοί κατέβηκαν στους δρόμους, σε εκατοντάδες πόλεις, για να διαμαρτυρηθούν για μια διαρροή πετρελαίου που είχε πλήξει τις ακτές της Σάντα Μπάρμπαρα.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

Add comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Ιανουάριος 2021
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031