Πηγαίνοντας ελαφρώς ενάντια στο ρεύμα, η τέταρτη γενιά του δημοφιλούς σουπερμίνι της Toyota, το Yaris που δοκιμάζει πλέον τις δυνάμεις του στην αγορά, είναι ελαφρώς μικρότερο από τον προκάτοχό του, αλλά αυτό δεν το εμποδίζει όχι μόνο να υπόσχεται μεγαλύτερους χώρους αλλά και να προσφέρεται με πλουσιότατο βασικό εξοπλισμό.
Όπως και να το κάνεις, το Yaris δεν είναι κάποιο τυχαίο μοντέλο της κατηγορίας των σουπερμίνι (segment B) – και αυτό δεν το λέμε επειδή στο πρώτης γενιάς μοντέλο την υπογραφή του έβαλε ένας Έλληνας σχεδιαστής, ο Σωτήρης Κωβός, αλλά επειδή διαχρονικά η Toyota έχει καταφέρει να αναδειχτεί σε σημαντικό παίχτη της κατηγορίας – ιδιαίτερα στη χώρα μας. Και μπορεί το Yaris πρώτης γενιάς να σηματοδότησε τη μεγάλη, ευρωπαϊκή στροφή της ιαπωνικής εταιρίας, κατακτώντας μάλιστα τον τίτλο του αυτοκινήτου της χρονιάς το 2000 (European Car of The Year) αφού προηγουμένως είχε κονταροχτυπηθεί με μία ρηξικέλευθη ευρωπαϊκή, πολυμορφική προσέγγιση, το Fiat Multipla, ωστόσο εν έτει 2020 φαίνεται ότι έχουμε ένα νέο μοντέλο δεόντως ριζοσπαστικό.
Και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την περίφημη νέα πλατφόρμα TGNA (Toyota Global New Architecture), αλλά και με την αναβάθμιση του υβριδικού συστήματος με το οποίο εφοδιάζεται το νέο Yaris. Γιατί μπορεί το νέο μικρό Toyota να είναι διαθέσιμο σε δύο ακόμα συμβατικές εκδόσεις (με βενζινοκινητήρες 1,0 και 1,5 λίτρου), ωστόσο η υβριδική έκδοση έχει αυξημένο ειδικό βάρος, καθώς ήδη το 60% των πελατών έχουν επιλέξει στο παρελθόν ακριβώς αυτήν.
Διευκρινίζουμε στο σημείο αυτό ότι το νέο Toyota Yaris είναι χτισμένο πάνω στην εντελώς νέα πλατφόρμα GA-B, η οποία προέκυψε από την TNGA η οποία έχει ήδη επηρεάσει όλη την γκάμα της Toyota, αφού από αυτήν προέκυψαν επίσης οι πλατφόρμες GA-K (των RAV4 και Camry) και GA-C (του Prius και του C-HR) που προηγήθηκαν. Σημειώστε ότι η πλατφόρμα GA-B θα χρησιμοποιηθεί επίσης για τη δημιουργία της νέας γενιάς μικρών αυτοκινήτων της ιαπωνικής εταιρίας.
Hybrid Dynamic Force
To νέο Yaris, στην υβριδική του έκδοση, είναι εφοδιασμένο με την 4η γενιά του υβριδικού «αυτοφορτιζόμενου» συστήματος της Toyota που αποδίδει 116 ίππους (αυτό που θα ακούσετε να αποκαλείται και full hybrid). Ο λόγος για το σύστημα “1.5 Hybrid Dynamic Force” που βασίζεται σε έναν τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρου/ 93 ίππων που λειτουργεί σύμφωνα με τον κύκλο Atkinson (προέρχεται από αντίστοιχη 4-κύλινδρη μονάδα της Toyota και επιτυγχάνει έναν εντυπωσιακό βαθμό θερμικής απόδοσης (40%), γεγονός που συνεπάγεται μείωση της κατανάλωσης κατά 20% και των εκπομπών CO2 κατά 15% σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο). Ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η βελτίωση των επιδόσεων που ανακοινώνει η εταιρία, κάτι το οποίο μένει να επιβεβαιώσουμε όταν οδηγήσουμε το αυτοκίνητο, καθώς η σημερινή παρουσίαση ήταν ψηφιακή, μέσω της γνωστής πλατφόρμας zoom – για τους γνωστούς λόγους…
Σύμφωνα λοιπόν με τους ανθρώπους της Toyota υπάρχει βελτίωση στις επιταχύνσεις, με πιο άμεση – κατά 15% – απόκριση στο γκάζι και μειωμένους χρόνους για τα προσπεράσματα 80-120 km/h, κατά 2,0’’, στα 8,1’’. Ενώ βελτίωση υπάρχει και στις επιταχύνσεις στα σταμάτα-ξεκίνα στις διασταυρώσεις κατά την κίνηση μέσα στην πόλη.
Σημαντική αλλαγή είναι η μεγαλύτερη μπαταρία ιόντων λιθίου (Li-ion) 177,6V, καθώς μέχρι τώρα ήταν νικελίου-καδμίου (Ni-Cd), αλλά και η αύξηση της ηλεκτρικής ισχύος – με τον ηλεκτροκινητήρα αποδίδει τώρα 59 kW/79 PS και να μπορεί να κινήσει το αυτοκίνητο μέχρι τα 130 km/h. Ωστόσο εδώ δεν γίνεται λόγος για αυτονομία μηδενικών ρύπων, κατά την κίνηση μόνο με την μπαταρία όπως στα τυπικά plug-in hybrid μοντέλα, αλλά για δυνατότητα ηλεκτροκίνησης στο 80% των διαδρομών – για μεγάλη δηλαδή συμμετοχή του ηλεκτροκινητήρα στην κίνηση του οχήματος.
Δύο βενζινοκινητήρες
Το νέο Yaris διατίθεται επίσης και σε δύο «συμβατικές» εκδόσεις.
Στην πρώτη περίπτωση έχουμε έναν ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 1.5L/121 PS (CO2: 113 g/km) ο οποίος συνδυάζεται με 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο ή συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης W-CVT, που προσφέρει ένα «αυτόματο» στιλ οδήγησης που μοιάζει με αυτό της νέας μονάδας του υβριδικού συστήματος. Η Toyota ισχυρίζεται μάλιστα ότι αυτός ο κινητήρας, σε σύγκριση με τους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες μικρού κυβισμού του ανταγωνισμού, προσφέρει καλύτερες τιμές εκπομπών ρύπων και κατανάλωσης.
Στη δεύτερη περίπτωση έχουμε έναν 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1.0L, παρόμοιο με αυτόν της προηγούμενης γενιάς Yaris – ο οποίος είναι και ο “entry level” κινητήρας για τη νέα, 4h γενιά Yaris.
Χωροταξικά…
Στη διάρκεια της παρουσίασης ακούσαμε να γίνεται λόγος για προσφέρει Το μεγαλύτερο – μικρότερο Yaris όλων των εποχών. Κάτι που έχει να κάνει με το ότι το νέο Yaris είναι ελαφρώς μικρότερο από τον προκάτοχό του – και ταυτοχρόνως ένα από τα λίγα σουπερμίνι της αγοράς που έχουν μήκος κάτω από 4,0 μέτρα – και συγκεκριμένα 3.945 mm έναντι 3.950 του προηγούμενου μοντέλου.
Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με ένα ολοκαίνουριο μοντέλο, το οποίο είναι ελάχιστα μικρότερο σε μήκος (κατά 5 mm) και αισθητά μικρότερο σε ύψος (κατά 40 mm), αλλά μεγαλύτερο σε πλάτος με αυξημένα μετατρόχια (κατά 57 mm) και με μεγαλύτερο μεταξόνιο (κατά 50 mm) από το απερχόμενο μοντέλο, σε μια προσπάθεια χαμηλώματος του κέντρου βάρους, βελτίωσης της αεροδυναμικής, αλλά και των δυναμικών χαρακτηριστικών του Yaris, που τώρα επιπλέον βρίσκεται και αισθητικά ωφελημένο, με ένα πιο δυναμικό σφηνοειδές προφίλ. Παρόλη όμως τη μείωση, η Toyota μιλά για μεγαλύτερους εσωτερικούς χώρους, χάρη στο μεγαλύτερο κατά 50 mm μεταξόνιο.
High Tech
Από τα πλέον ισχυρά δεδομένα του νέου Toyota Yaris είναι σίγουρα ο υψηλής τεχνολογίας εξοπλισμός, που είναι μάλιστα στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις του μοντέλου. Πρόκειται για ένα πακέτο συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης, που ανήκουν σε αυτά που στη διεθνή ορολογία θα τα βρείτε ως ADAS (Advanced Driver’s Assistance Systems), το οποίο στη συγκεκριμένη περίπτωση περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την αποφυγή σύγκρουσης με αναγνώριση πεζών και δικυκλιστών μέρα και νύχτα, την ενεργή πλέον διατήρηση λωρίδας, την υποβοήθηση αποφυγής σύγκρουσης σε διασταυρώσεις και το ευφυές, προσαρμοζόμενο adaptive cruise control. Η ασφάλεια, πέρα από τη βελτιωμένη ακαμψία του αμαξώματος που προσφέρει η TNGA, ενισχύεται περαιτέρω με συστήματα όπως ο κεντρικός αερόσακος (μεταξύ οδηγού και συνοδηγού), διαμορφώνοντας τελικά ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό σύνολο.
Η ώρα της… κρίσεως
Το Yaris κατάφερε, μέσα σε μία 20ετία, να γίνει το σημαντικότερο μοντέλο της Toyota στην Ευρώπη, αυξάνοντας το μερίδιό του στην αγορά. Το 2019 κατέγραψε περίπου 224.000 πωλήσεις και απέσπασε το 7,6% της κατηγορίας B, ποσοστό που το ανέδειξε σε best-seller της Toyota στη Γηραιά ήπειρο, συγκεντρώνοντας πάνω από το 22% των πωλήσεών της. Πρόκειται για μια καλή «μαγιά» αλλά ταυτοχρόνως και για ένα μεγάλο στοίχημα – τη διατήρηση αυτής της δυναμικής που πρέπει να πετύχει το μοντέλο νέας γενιάς.
Το νέο Yaris κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της πόλης Onnaing της Toyota Motor Manufacturing France, κοντά στην Valenciennes, όπου έχουν επενδυθεί 300 εκατομμύρια ευρώ για την παραγωγή μοντέλων TNGA. Ο κινητήρας 1.5L Hybrid Dynamic Force και το υβριδικό σύστημα μετάδοσης κατασκευάζονται από την Toyota Motor Manufacturing Poland.
Το νέο Toyota Yaris θα βρίσκεται στις εκθέσεις των αντιπροσώπων της εταιρίας στη χώρα μας στα τέλη Αυγούστου-αρχές Σεπτέμβρη, ενώ η Toyota έχει ήδη αρχίσει να δέχεται παραγγελίες. Οι τιμές ξεκινούν από τα 13.600 ευρώ για το Yaris με τον μικρό βενζινοκινητήρα (1.0L, active), τα 15.380 ευρώ (1.5L Active) και τα € 17.170 για την υβριδική έκδοση (1.5 HDF active hybrid), που σημειωτέον είναι χαμηλότερες από τις τιμές των αντίστοιχων εκδόσεων του απερχόμενου μοντέλου (1.5: €15.550 και hybrid: €18.220).
Γίνεται συγχρονισμός δύο κινητήρων (βενζίνης/ρεύματος)σε μια ανάγκη;πχ προσπέραση,επιτάχυνση, ή εκκίνηση; Ευχαριστώ πολύ, μετά τιμής Μελ Βρυττιας.
Φυσικά. Αυτό είναι και το “μυστικό” του συγκεκριμένου συστήματος. Η συνεργασία των δύο μονάδων (βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα) είναι συνεχής (στην πραγματικότητα βέβαια έχουμε δύο ηλεκτρικές μηχανές, αλλά εδώ μιλάμε για τα δύο βασικά μέρη, το θερμικό και το ηλεκτρικό)