Το πανέμορφο coupe σεντάν με το όνομα Seal που φιγουράρει στα ανώτερα στρώματα της γκάμας της BYD δεν είναι μόνο το καλύτερο σε ποιότητα κινεζικής προέλευσης αυτοκίνητο που έχουμε δοκιμάσει μέχρι στιγμής, αλλά ταυτοχρόνως και ένα ανταγωνιστικότατο grand tourer ικανό να προκαλέσει πονοκέφαλο σε Ευρωπαίους και Αμερικάνους κατασκευαστές με τον συνδυασμό επιδόσεων, εξοπλισμού και τιμής που προσφέρει.
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ
ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
Αν κάποιος καλύψει τα σήματα και τα λογότυπα που κοσμούν το Seal γύρω-γύρω, το πιθανότερο είναι ότι κοιτώντας το αυτοκίνητο με το χαρακτηριστικά αεροδυναμικό τετράθυρο αμάξωμα (Cd μόλις 0,22) θα φανταστεί πως έχει να κάνει με κάτι σαν… Porsche – και αν αυτή η διαπίστωση σας φαίνεται πολύ βαρύγδουπη τότε μπορούμε να την επαναδιατυπώσουμε ως εξής: με τίποτα δεν φαντάζεσαι ότι το Seal είναι κινέζικο, αν δεν το ξέρεις! Το γιατί συμβαίνει αυτό είναι απλό: πίσω από το εξαιρετικό design κρύβονται Ευρωπαίοι – και συγκεκριμένα ο Γερμανός υπεύθυνος του κέντρου σχεδίασης της BYD, Wolfgang Egger, που έχει περάσει μεταξύ άλλων από Alfa Romeo, Lamborghini και Audi. Αυτό είναι ένα πρώτο δείγμα του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της και ειδικότερα η BYD, η οποία κατάφερε να εκθρονίσει, το τελευταίο τρίμηνο του 2023, την φοβερή και τρομερή Tesla από την πρώτη θέση στον πίνακα των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως.
Ο κόσμος της υψηλής ποιότητας
Το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση όταν βρεθείς στη θέση του οδηγού του Seal είναι η αίσθηση της υψηλής ποιότητας κατασκευής. Θα ξαναπούμε αυτό που είπαμε στην αρχή, ότι αν κάποιος σου κρύψει τα σήματα της κινεζικής εταιρείας είναι εξαιρετικά δύσκολο να μαντέψεις σε ποιον κατασκευαστή ή τέλος πάντων σε τι τύπο κατασκευαστή ανήκει αυτό το αυτοκίνητο που αντικρίζεις. Είναι και τα μαλακά υλικά που σε περιβάλλουν, είναι και η ποιότητα συναρμολόγησης τέτοια που τελικά δεν μπορείς παρά να εντυπωσιαστείς από το τελικό αποτέλεσμα, από αυτό το συνδυασμό των μαλακών πλαστικών που εναλλάσσονται με δέρμα και σουέντ – αυτό τουλάχιστον στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας.
Ενώ κατά τα άλλα βρίσκεις ένα πολύ τακτοποιημένο εσωτερικό που εντυπωσιάζει επίσης και με το design του, αλλά και με κάποιες πρωτοτυπίες του – με πλέον χαρακτηριστική το περιστρεφόμενο “tablet”, δηλαδή την οθόνη πολυμέσων την οποία μπορεί να έχει κανείς και να χρησιμοποιεί είτε ως μία κλασική οριζόντια οθόνη (πολύ πιο πρακτική θέση) είτε ως ένα κάθετο tablet. Κατά τα άλλα κάποιοι φυσικοί διακόπτες που βρίσκονται στο τιμόνι αποδεικνύονται ιδιαίτερα εύχρηστοι, με πολύ καλό μάτι βλέπουμε επίσης το γκρουπ τον φυσικών διακοπτών για παράθυρα και καθρέφτες στην πόρτα του οδηγού όπως επίσης θετικά θα σχολιάσουμε και το μικρό συγκρότημα διακοπτών στην κεντρική κονσόλα, η οποία είναι επίσης πολύ καλά οργανωμένη προσφέροντας και δύο θέσεις για φόρτιση κινητού, αλλά και αρκετούς χώρους για μικροαντικείμενα. Δεν σημαίνει ότι όλα είναι τέλεια στον τομέα της εργονομίας, γιατί αντιγράφοντας ελαφρώς την Tesla η BYD μετέφερε το σύνολο του χειρισμού του κλιματισμού (μαζί και των αεραγωγών) σε ένα μενού της μεγάλης οθόνης.
Η μεγάλη γυάλινη ηλιοροφή είναι στάνταρ – δεν συνοδεύεται όμως από κάποιο «κουρτινάκι», το οποίο θα θέλαμε, παρόλο που οι Κινέζοι μας διαβεβαιώνουν ότι δεν θα έχετε πρόβλημα με τις ακτίνες του ήλιου το καλοκαίρι, καθώς φιλτράρει αποτελεσματικά την ακτινολοβία. Πρόκειται είναι αλήθεια για «λεπτομέρεια» που συναντάμε και σε άλλα σύχρονα ηλεκτρικά μοντέλα.
Ένα άνετο σαλόνι
Ο χώρος στο πίσω κάθισμα είναι απλώς τεράστιος, κάθεσαι σταυροπόδι όσο ψηλός και αν είσαι, ενώ έχεις και μπόλικο αέρα για το κεφάλι σου, κάτι που δεν είναι άσχετο από το ότι η μπαταρία είναι ενσωματωμένη στη δομή του αμαξώματος, εξοικονομώντας πολύτιμο εσωτερικό ύψος. Ωστόσο, εάν το κάθισμα του οδηγού είναι κατεβασμένο τέρμα κάτω τότε δεν έχεις χώρο για να βάλεις τα πόδια σου κάτω από το εμπρός κάθισμα, ώστε να βολευτείς πιο καλά.
Πατώντας, τώρα το κουμπί για το άνοιγμα της ηλεκτρικής πόρτας του χώρου αποσκευών ενδεχομένως θα εκπλαγείς αν δεν έχεις υπόψη σου ότι το αυτοκίνητο είναι αυστηρώς τετράθυρο και ότι η BYD δεν θέλησε να εκμεταλλευτεί το κουπέ του σχήμα για να δημιουργήσει ένα liftback με μία απείρως πιο πρακτική πέμπτη πόρτα. Προφανώς οι Κινέζοι προτίμησαν την ενίσχυση της ακαμψίας που συνεπάγεται αυτή η τετράθυρη δομή, εις βάρος της πρακτικότητας του πορτμπαγκάζ – το οποίο όμως εξακολουθεί να είναι αρκετά μεγάλο.
Στιβαρό και σταθερό
Ένα από τα πρώτα πράγματα τώρα που επιβεβαιώνεις εν κινήσει είναι το «δεμένο» της κατασκευής του Seal. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι αντιξοότητες της ασφάλτου, σαμαράκια και λακκούβες, είναι ενδεικτικός από την μια της ακαμψίας του αυτοφερόμενου αμαξώματος – η οποία αναμφισβήτητα είναι υψηλότατη – και από την άλλη της εξαιρετικής απορροφητικότητας της ανάρτησης. Δεν έχουμε να κάνουμε προφανώς με ένα… γαλλικό αυτοκίνητο που φτιάχτηκε για να προσφέρει την μέγιστη δυνατή άνεση, αλλά το συγκεκριμένο BYD είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε μία οδική συμπεριφορά που οφείλει να προσφέρει ένα αυτοκίνητο 530 ίππων και στην επαρκή άνεση των επιβατών στις καθημερινές διαδρομές τους. Κάτι που ομολογουμένως το καταφέρνει αρκετά.
Και μπορεί ενδεχομένως το κράτημα του Seal να μην είναι ότι πιο σπορ υπάρχει, όμως είναι μία πολύ καλή μέση οδός αυτή που επέλεξαν οι Κινέζοι. Έχουμε να κάνουμε με ένα αυτοκίνητο που ενώ είναι κάπως σφιχτό δεν «κοπανάει» (η ρυθμιζόμενη ανάρτηση κάνει πολύ καλή δουλειά) όμως μπορεί να φρενάρει δυνατά και να στρίβει με ασφάλεια. Η αλήθεια είναι ότι με δεδομένη την ισχύ που αναφέραμε το κομψότατο τετράθυρο BYD “μαζεύει” με εξαιρετική ευκολία χιλιόμετρα, οπότε πλησιάζοντας την επόμενη στροφή σε μία ορεινή διαδρομή, αντιλαμβάνεσαι ότι πρέπει να φρενάρεις σαφώς πιο δυνατά απ’ ό,τι υπολόγιζες – κάτι που πολύ συχνά έχει αποτέλεσμα ως αποτέλεσμα να ενεργοποιούνται τα προειδοποιητικά alarm. Τα φρένα πάντως είναι προοδευτικά, αποτελεσματικά και ανθεκτικά ενώ και το τιμόνι είναι γρήγορο και προσφέρει καλή αίσθηση. Ενδεχομένως σε συνθήκες πίεσης θα θέλαμε κάτι πιο αποτελεσματικό σε επιβράδυνση με τον κινητήρα / ανάκτηση ενέργειας αφήνοντας το γκάζι καθώς το λεγόμενο “one pedal drive” σε τέτοιου τύπου διαδρομές δεν επαρκεί, ενώ δεν υπάρχει η δυνατότητα αυξομείωσης της επιβράδυνσης άμεσα, εν κινήσει από τον οδηγό (με κάποιο/-ους μοχλοδιακόπτη/-ες).
Όταν τώρα αρχίζεις να κινείσαι στα όρια της πρόσφυσης που προσφέρουν τα ελαστικά Continental EcoContact 6Q 235/45 R19 V XL του τετρακίνητου BYD αντιλαμβάνεσαι ότι αυτό αρχίζει να γλιστρά προοδευτικά και «διακριτικά» προς το πλάι «με τα τέσσερα», ενώ αν πιέσεις ακόμα περισσότερο μπαίνοντας σε μια στροφή ενδέχεται να προκαλέσεις μία ελαφρά υπερστροφή η οποία θα εκμηδενιστεί στη γέννηση της από την παρέμβαση των ηλεκτρονικών συστημάτων, ενώ παράλληλα θα σε βοηθήσει να κατευθύνεις το αυτοκίνητο εκεί που επιθυμείς. Εννοείται ότι η ευστάθεια στις ψηλές ταχύτητες είναι εξαιρετική. Σημειώστε δε ότι η έκδοση Excellence-AWD της δοκιμή μας επωφελείται από το προηγμένο σύστημα Intelligent Torque Adaption Control (iTAC) το οποίο διαφοροποιώντας την κατανομή της ροπής εξασφαλίζει τη μέγιστη πρόσφυση, προσφέροντας στον οδηγό αυξημένες δυνατότητες ελέγχου.
Εν κατακλείδι
Όπως αφήσαμε να καταλάβετε από την αρχή, το BYD Seal μας εντυπωσίασε, καθώς ξεπέρασε κάτι πολύ τις προσδοκίες μας. Βεβαίως δεν είναι το πρώτο προερχόμενο από τον ασιατικό γίγαντα που ακούει στο όνομα Κίνα αυτοκίνητο το οποίο ανατρέπει στερεότυπα. Τα σύγχρονα κινεζικά αυτοκίνητα μόνο για γέλια δεν είναι – είναι πλέον άξιοι αντίπαλοι για πολλά ευρωπαϊκά και αμερικανικά μοντέλα. Το πώς θα τα πάει στην αγορά το Seal σηκώνει πολή κουβέντα. Προφανώς τα πράγματα δεν είναι απλά, καθώς ο υπ’ αριθμόν ένα αντίπαλός του είναι το τετρακίνητο Tesla Model 3 το οποίο κοστίζει ακριβώς τα ίδια χρήματα. Ενώ σίγουρα θα χρειαστεί υπομονή και επιμονή από πλευράς αντιπροσωπείας για να πείσει τους υποψήφιους αγοραστές ότι το Seal αξίζει – και σε βάθος χρόνου – τα λεφτά του.
TECH INFO
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ εμπρός: ασύγχρονος, πίσω: μόνιμου μαγνήτη, σύγχρονος
ΙΣΧΥΣ (PS) 530
ΡΟΠΗ (Nm) 670
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ (kWh) 82,5
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (h:min@kW) 00:37@150*
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (km) 520
ΜxΠxΥ (mm) 4.800×1.875×1.460
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 2.920
ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ (L) 400 (+53 εμπρός)
ΒΑΡΟΣ (kg) 2.185
0-100 km/h (sec) 3,8
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h) 180
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕΣΗ/ΔΟΚΙΜΗΣ (kWh/100km) 18,2/20,2
ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ**(€) 49.990
*10-80% **Χωρίς κρατική επιδότηση
ΥΠΕΡ: Μοντέρνο & ελκυστικό design, εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, αίσθηση «δεμένου» αμαξώματος, λειτουργία ανάρτησης, ηχομόνωση, πλούσιος εξοπλισμός, εντυπωσιακές επιδόσεις, ευστάθεια, φιλική οδική συμπεριφορά, αποτελεσματικά & ανθεκτικά φρένα, μεγάλοι χώροι για επιβάτες
ΚΑΤΑ: Στενό πίσω παρμπρίζ, έλλειψη πέμπτης πόρτας/στενό άνοιγμα πορτμπαγκάζ, έλλειψη κάποιας κουρτίνας για την ηλιοροφή
Τεχνικά-Χαρακτηριστικά-Εξοπλισμός
Add comment