Sto Timoni

SAFE STRIP: Ο αόρατος συνεργάτης του οδηγού

Μια ενδιαφέρουσα τεχνολογία, που μπορεί να προσφέρει πολλά στον τομέα της οδικής ασφάλειας, της οικονομίας και της οικολογίας των μεταφορών εξελίσσεται αυτή τη στιγμή με τη συμμετοχή του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και ανήκει στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).

Στη μεγάλη φωτογραφία, επάνω, βλέπουμε ότι οι πληροφορίες που παρέχονται από το Safe Strip μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο από ενσωματωμένα στο όχημα συστήματα (αριστερά), όσο και μέσω κινητών μονάδων τερματικών (δεξιά), δηλαδή από smartphones, σε αυτοκίνητα που δεν διαθέτουν τον ειδικό εξοπλισμό.

Πρόκειται για μία χαμηλού κόστους και αόρατη λωρίδα-πομπό (σε πιο επιστημονική γλώσσα: μία διάταξη μίκρο/νάνο αισθητήρων) που τοποθετείται στην άσφαλτο, κάθετα ως προς τον άξονα του δρόμου, και μπορεί να παρέχει – σε πραγματικό χρόνο – μια σειρά πληροφορίες στον οδηγό, όπως για κάποιο εμπόδιο που θα συναντήσει στα επόμενα χιλιόμετρα, για τις γενικότερες κυκλοφοριακές συνθήκες, για έκτακτα μέτρα της Τροχαίας, για τη θερμοκρασία και τον καιρό, για έκτακτα καιρικά φαινόμενα, αλλά και τα όρια ταχύτητας, η ολισθηρότητα του οδοστρώματος κλπ.

Η μετάδοση των πληροφοριών μπορεί να γίνει τόσο σε αυτοκίνητα που διαθέτουν ειδικό εξοπλισμό, όσο και σε αυτά που δεν διαθέτουν, αλλά και σε αυτόνομα οχήματα, κάτι που δείχνει ότι το ΙΜΕΤ έχει το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον.

Η επίσημη ονομασία του υπό εξέλιξη αυτού έργου λέει από μόνη της αρκετά: SAFE and green Sensor Technologies for self-explaining and forgiving Road Interactive aPplications. Απώτερος σκοπός λοιπόν είναι γίνουν οι δρόμοι «συγχωρητικοί» και «αυτοεπεξηγούμενοι», αφού αφενός το Safe Strip παρέχει όχι μόνο χρήσιμες – και ενδεχομένως κρίσιμες – πληροφορίες που αφορούν την οδήγηση, αλλά και προσωποποιημένη πληροφόρηση στη γλώσσα του οδηγού, με βάση τις ιδιαίτερες προτιμήσεις του.

Το ενδιαφέρον είναι ότι το Safe Strip έχει μια πλούσια γκάμα εφαρμογών να προσφέρει, όπως η παρακολούθηση της φθοράς του οδοστρώματος και η πρόγνωση των αναγκών συντήρησης, τα «Εικονικά Διόδια», η υποστήριξη σιδηροδρομικών διαβάσεων και οδικών έργων, οι προσωποποιημένες εικονικές πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων (αντί ο οδηγός να διαβάζει ένα μήνυμα σε μια τεράστια ταμπέλα στο δρόμο, παίρνει το ίδιο μήνυμα στην οθόνη που έχει στο αυτοκίνητό του), η υποστήριξη συγχώνευσης λωρίδας και διασταυρώσεων (e2call), και τέλος η κράτηση – και χρέωση – θέσης στάθμευσης.

Η αξιολόγηση της ολοκληρωμένης αυτής τεχνολογικής λύσης πραγματοποιείται σε 3 ελεγχόμενα περιβάλλοντα στο Βαγιαδολίδ (στην Ισπανία), στο Μιλάνο και το Τορίνο (στην Ιταλία), καθώς και σε πραγματικές συνθήκες με οδηγούς/αναβάτες, σε δύο αυτοκινητόδρομους (τον Α22 στην Ιταλία και την Αττική Οδό στην Ελλάδα), σε τέσσερις κύκλους πειραματικών δοκιμών.

Nikos Loupakis

Μηχανολόγος Μηχανικός - Δημοσιογράφος

1 comment

Kατηγορίες

Ημερολόγιο

Αύγουστος 2020
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Ιούλ    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31