Η πρόσφατη κακοκαιρία με το αναπάντεχο όνομα “Ελπίδα” έφερε και πάλι στην επικαιρότητα τις αντιολισθητικές αλυσίδες (Snow Chains) και μαζί με αυτές τις λεγόμενες «κουβέρτες» οι κάλτσες χιονιού (Snow Shocks) τα αντιολισθητικά εκείνα βοηθήματα που έχουν γίνει δημοφιλή τα τελευταία χρόνια κυρίως λόγω της ευκολίας τοποθέτησης και αφαίρεσης τους – με κάθε επιλογή έχει τα δικά της πλεονεκτήματα. Τι είναι όμως αυτό που ταιριάζει καλύτερα στο αυτοκίνητό μας;
Καταρχάς θα πρέπει να πούμε ότι η επιλογή του αντιολισθητικού μέσου που θα χρησιμοποιήσουμε είναι πολλές φορές αναγκαστική. Στην πραγματικότητα δεν είναι επιλογή, αλλά κατά κάποιον τρόπο εξαναγκασμός, αφού υπάρχουν αυτοκίνητα στα οποία οι κλασικές αντιολισθητικές αλυσίδες δεν μπορούν να τοποθετηθούν, λόγω του ότι έχουμε να κάνουμε με ελαστικά πολύ χαμηλό προφίλ. Ή προκύπτουν άλλα ζητήματα χώρου γύρω από το ελαστικό – πίσω από αυτό και στο θόλο των τροχών που καθιστούν δύσκολη ή και πλήρως αδύνατη τη χρήση τους. Σημειώστε πάντως ότι στο εμπόριο κυκλοφορούν και πιο εξελιγμένες – και ακριβές – αλυσίδες που μπορούν να συνδυαστούν με χαμηλοπρόφιλα ελαστικά.
Οι αντιολισθητικές αλυσίδες
Βασικό χαρακτηριστικό μιας αντιολισθητικής αλυσίδας είναι βέβαια η ίδια η αλυσίδα. Έτσι, με βάση το μέγεθος των κρίκων της έχει γίνει μία πρώτη κατηγοριοποίηση και έχουμε αλυσίδες των 9 mm των 10 mm και των 12 mm. Και όσο μεγαλύτερο είναι αυτό το μέγεθος, τόσο καλύτερη πρόσφυση αναμένει κάνεις σε περιβάλλον με χιόνι και πάγο καθώς οι κρίκοι διεισδύουν περισσότερο σε μεγαλύτερο βάθος στις προβληματικές χιονισμένες/παγωμένες επιφάνειες.
Η δυσκολία της τοποθέτησης πού είναι συνδεδεμένη με τη χρήση των αλυσίδων είναι και το μεγαλύτερο τους μειονέκτημα. Για αυτό άλλωστε λέμε και ξαναλέμε ότι πρέπει κανείς να μην περιμένει το χιονιά και τις κακές καιρικές συνθήκες για να δοκιμάσει να βάλει τις αλυσίδες στα ελαστικά του: η πρόβα είναι το πρώτο πράγμα το οποίο πρέπει να κάνει κανείς όταν προμηθευτεί τις αλυσίδες για το αυτοκίνητό του. Και πρέπει να κάνει την πρόβα με καλό καιρό και σε άνετο χώρο ούτως ώστε όταν έρθει η ώρα για τη χρήση τους σε πραγματικές συνθήκες να ακολουθεί πλέον μία ρουτίνα και όχι να ψάχνεται τι και πως πρέπει να κάνει.
Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό ότι πακέτο με τις αντιολισθητικές αλυσίδες αλλά και με τις κουβέρτες πηγαίνει ένα ζευγάρι γάντια εργασίας και ενδεχομένως και κάποιο επιπλέον αντιανεμικό μπουφάν το οποίο θα βοηθήσει να μην γεμίσουμε λάσπες τα ρούχα μας κατά την «επιχείρηση» αλυσίδες…
Γιατί όπως και να το κάνεις όταν προσπαθείς να τοποθετήσεις είτε αλυσίδες είτε κουβέρτες στα ελαστικά, και τα χέρια σου θα λερώσεις, και τα μανίκια του μπουφάν σου θα κάνεις χάλια αν δεν προσέξεις. Έχοντας λοιπόν αυτά τα βασικά αξεσουάρ στην τσάντα με τα εργαλεία στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου σου (μαζί με το ανακλαστικό γιλέκο που επιβάλλεται να φοράμε κάθε φορά που πραγματοποιούμε κάποια εργασία σε ένα ακινητοποιημένο στο δρόμο αυτοκίνητο) και έχοντας βέβαια και τις αλυσίδες, όταν έρθει η ώρα της κακοκαιρίας τα πράγματα θα είναι πιο απλά…
Δείτε εδώ πώς τοποθετείται μια αλυσίδα:
Βασικό πλεονέκτημα των αντιολισθητικών αλυσίδων είναι η καλύτερη πρόσφυση που προσφέρουν, καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα σκληρό υλικό το οποίο θα μπορούσε να πει κανείς «δαγκώνει» τον πάγο και «χώνεται» βαθιά στο χιόνι αποτρέποντας το γλίστρημα του αυτοκινήτου.
Πλεονέκτημα τους είναι επίσης και η αντοχή καθώς είναι σαφώς πιο ανθεκτικές από τις υφασμάτινες κουβέρτες.
Από την άλλη μεριά, πέραν της δυσκολίας τοποθέτησης έχουμε στις αδυναμίες τους και τον θόρυβο που συνοδεύει τη χρήση τους, αλλά και την ενδεχόμενη ζημιά που μπορεί να προκληθεί στις ζάντες ή σε άλλα σημεία του αυτοκινήτου εφόσον δεν τοποθετηθούν σωστά.
Σημειώστε ότι στο εμπόριο κυκλοφορούν διάφοροι τύποι αλυσίδων με ειδικό σύστημα που προσαρμόζεται στη ζάντα και καθιστά στη συνέχεια πολύ πιο εύκολη την τοποθέτηση των στοιχείων εκείνων (της ίδιας της αλυσίδας) που έρχεται σε επαφή με το οδόστρωμα. Θα βρείτε επίσης και αλυσίδες κατασκευασμένες από συνθετικά υλικά με προσαρμοσμένα επάνω τους καρφιά, καθώς επίσης και αλυσίδες διαιρούμενου τύπου με τρία ή περισσότερα τμήματα για κάθε τροχό.
Οι πιο εξελιγμένοι τύποι αλυσίδων τοποθετούνται σαφώς πιο εύκολα, αλλά κοστίζουν σημαντικά ακριβότερα (αρκετές 100άδες ευρώ)
Οι «κουβέρτες»
Οι λεγόμενες κουβέρτες τώρα (ή κάλτσες) έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα ότι αποθηκεύονται πιο εύκολα καθώς διπλώνονται όταν αφαιρεθούν και καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο στο αυτοκίνητο. Ενώ σε σχέση με την τοποθέτηση μπορεί κανείς να πει ότι είναι πιο απλή από τη χρήση των πλέον απλών και φθηνών αλυσίδων όχι όμως και από των πιο εξελιγμένων από αυτές – παρά τη γενική πεποίθηση που επικρατεί.
Οι κουβέρτες είναι επίσης και πιο αθόρυβες, καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα ειδικό ύφασμα τέτοιας υφής που προσφέρει ένα τουλάχιστον ικανοποιητικό επίπεδο πρόσφυσης σε συνθήκες με χιόνι και πάγο.
Μειονέκτημά τους είναι η μικρότερη αντοχή, καθώς εάν κανείς κινείται στην άσφαλτο είναι αρκετά εύκολο να τις φθείρε ανεπανόρθωτα – κοινώς να τις σκίσει.
Αλυσίδες | Κουβέρτες |
Δυνατά σημεία | |
Καλύτερη πρόσφυση | Ελαφριές και λεπτές (ταιριάζουν σε οχήματα με περιορισμένο χώρο γύρω από τους τροχούς) |
Τοποθετούνται χωρίς να είναι ανάγκη να μετακινηθεί το όχημα |
Διπλώνουν εύκολα και καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο |
Φθηνότερες (μερικές φορές) | |
Μειονεκτήματα | |
Πιο δύσκολο να τοποθετηθούν | Χαμηλότερη πρόσφυση (ειδικά στον πάγο) |
Μπορεί να προκαλέσουν ζημιά εάν δεν τοποθετηθούν σωστά | Πιο επιρρεπείς σε φθορά/σχίσιμο |
Ανά μέγεθος καλύπτουν πιο μικρό φάσμα ελαστικών (απαιτούν πιο προσεκτικό έλεγχο κατά την αγορά τους ώστε να ταιριάζουν με τη διάσταστη των ελαστικών μας) |
Απαιτούν μικρή μετακίνηση του οχήματος για να «φορεθούν» |
Προσέχετε για να έχετε
- Στην πράξη, τώρα, μην περιμένετε να ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητό σας για να βάλετε αλυσίδες ή κουβέρτες. Βρείτε εγκαίρως ασφαλές σημείο για στάθμευση και ξεκινήστε τη διαδικασία έχοντας φορέσει το ανακλαστικό γιλέκο και τα γάντια σας.
- Τοποθετήστε τις αλυσίδες ή τις κουβέρτες στους κινητήριους τροχούς. Αν το αυτοκίνητό σας είναι τετρακίνητο, τότε το καλύτερο είναι να βάλετε αντιολισθητικά μέσα και στους τέσσερις τροχούς. Αν παρόλα αυτά έχετε μόνο ένα ζευγάρι, τότε προτιμήστε τους εμπρός τροχούς (αν πρόκειται για SUV με «αυτόματη» τετρακίνηση που υπό νορμάλ συνθήκες κινητήριοι τροχοί είναι οι πρόσθιοι) ή τους πίσω (αν πρόκειται για σύστημα κατ’ επιλογήν τετρακίνησης όπου η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς μέχρι ο οδηγός να επιλέξει το 4Χ4).
- Μην ξεχνάτε ότι και τα δύο αντιολισθητικά μέσα έχουν όριο ταχύτητας, το οποίο αναγράφεται στις οδηγίες χρήσης τους (συνήθως δεν ξεπερνά τα 40 km/h). Ιδιαιτέρως μην ξεγελαστείτε από την έλλειψη θορύβου που χαρακτηρίζει τις κουβέρτες.
- Η οδήγηση σε χιόνι – και πολύ περισσότερο σε πάγο – απαιτεί ούτως ή άλλως μειωμένη ταχύτητα κίνησης και αυξημένη απόσταση ασφαλείας από τον προπορευόμενο. Μπορεί τα αντιολισθητικά μέσα που χρησιμοποιείτε να σας επιτρέψουν να συνεχίσετε την πορεία σας, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι σας εξασφαλίζουν την ίδια πρόσφυση που έχουν τα λάστιχά σας σε στεγνό οδόστρωμα.
- Προσπαθήστε να αποφύγετε την επαφή με τις όποιες ορατές λακκούβες βρείτε στη διαδρομή σας. Αποφύγετε επίσης την οδήγηση στην άσφαλτο για πολλή ώρα. Αν φοράτε αλυσίδες θα κάνετε ζημιά στα λάστιχά σας, ενώ αν φοράτε κουβέρτες θα τις φθείρετε. Αφαιρέστε αλυσίδες ή κουβέρτες όταν πλέον αντιληφθείτε ότι κινείστε σε στεγνή άσφαλτο, παρά το γεγονός ότι σε κάποιες αλυσίδες θα δείτε ότι επιτρέπεται κίνηση σε στεγνή άσφαλτο ακόμα και για 100 χιλιόμετρα (το αντίστοιχο όριο για αλυσίδες μπορεί να είναι 1.000 χιλιόμετρα).
- Από κει και πέρα, τόσο οι αλυσίδες όσο και οι κουβέρτες χρειάζονται τη φροντίδα τους μετά τη χρήση. Πρέπει, λοιπόν, και οι δύο να πλένονται προκειμένου να φύγουν από πάνω τους και τα χώματα και τα οποία άλατα μπορεί να έχουν μαζέψει από το δρόμο (γιατί σε συνθήκες τέτοιες υπάρχουν και λεγόμενες αλατιέρες – και το αλάτι είναι ιδιαίτερα διαβρωτικό) και να αφήνονται στη συνέχεια να στεγνώσουν πριν τοποθετηθούν και πάλι στη θήκη τους. Σημειώστε ότι οι αλυσίδες αφού στεγνώσουν μπορεί να περαστούν και με κάποιο υλικό κατά της σκουριάς όπως το πασίγνωστο σπρέι WD-40.
Add comment